Optymalizacja i Bezpieczeństwo WordPressa

Optymalizacja i Bezpieczeństwo WordPressa

Podstawowym narzędziem optymalizacji naszego serwisu opartego na WordPressie jest zdrowy rozsądek. Powinniśmy zadbać o właściwą konfigurację serwisu, szczególnie gdy ma on wytrzymywać większe obciążenia ze strony odwiedzających. Drugą ważną rzeczą jest unikanie przeładowania serwisu zbyt dużą ilością wtyczek. Instalujmy tylko te, które są nam rzeczywiści niezbędne, a jeśli z którejś z zainstalowanych wtyczek przestajemy korzystać – wyłączmy ją. Sposoby optymalizacji są opisane w dokumentacji WordPressa. Opisane w niej narzędzia pozwolą nam skutecznie zmierzyć wydajność strony oraz znaleźć jej najsłabsze punkty i dostosować zaawansowane elementy konfiguracji serwisu. Dobrze zoptymalizowana strona nie tylko będzie wygodniejsza dla użytkowników, ale również premiowana przez wyszukiwarki internetowe i umieszczana wyżej w wynikach.


Zmniejszanie wagi strony

Poznajmy wtyczkę WP Super Cache, która stanowi najpopularniejsze rozwiązanie do zmniejszania wagi naszej strony. Każdorazowo podczas pierwszych odwiedzin naszej strony bądź danego wpisu wyświetlane widoki zostaną maksymalnie skompresowane i zachowane na serwerze. O ile nie zmieni się ich treść, kolejni użytkownicy zobaczą je znacznie szybciej, ponieważ operacje kompresji nie będą ponownie wykonywane, a serwis zaserwuje im przygotowane wcześniej widoki. Ma to wpływ nie tylko na czas wyświetlania strony.

  1. Po zainstalowaniu wtyczki WP Super Cache przechodzimy do zakładki Ustawienia, WP Super Cache znajdującej się w lewym panelu nawigacyjnym kokpitu.
  2. Wyświetloną opcję Caching przełączamy na Caching On i klikamy Update Status.
  3. Przechodzimy do zakładki Advanced i zaznaczamy rekomendowane opcje:

– Cache hits to this website for quick access – przechowywanie informacji o wejściach na stronę, by przyspieszyć serwowanie popularnych treści.

– Use PHP to serve cache files – chyba, że nasz hostingodawca zaleca wybranie opcji mod_rewrite.

– Compress pages so they’re served more quickly to visitors – zmniejszanie rozmiaru stron statycznych

.– 304 Not Modified browser caching. Indicate when a page has not been modified since it was last requested – przechowywanie informacji o ostatniej modyfikacji strony i ponowne kompresowanie w przypadku jej braku.

– Don’t cache pages for known users – zalogowani użytkownicy nie będą otrzymywać skompresowanej wersji serwisu, która w danej chwili, która w danej chwili może być nieaktualna. Jest to sytuacja zauważalna podczas wprowadzania zmian w wyglądzie serwisu.

Po zaznaczeniu tych opcji klikamy na przycisk Update status. W ten sposób dokonaliśmy podstawowej optymalizacji WordPressa, która zauważalnie przyspieszy ładowanie serwisu i odciąży serwer. Omawiana wtyczka oferuje ogromne możliwości i nie jest jedynym rozwiązaniem. Warto pamiętać również o tym, że duży wpływ na prędkość działania naszego serwisu mają wtyczki, które instalujemy. Im więcej działań wykonywanych jest podczas wyświetlania strony użytkownikowi, tym dłużej będzie się ona ładowała. Dotyczy to elementów typu shortcode do ponownego przetworzenia, dynamicznych widgetów i tym podobnych elementów. Im mniej nasza strona będzie ich zawierać, tym szybciej będzie się ładować i mniej obciążać nasz serwer.


Zmniejszamy rozmiar obrazów

Częstym i trudnym dla początkujących użytkowników problemem jest wielkość zdjęć. Aparaty cyfrowe zapisują pliki ważące nawet 10MB. Mimo, że WordPress po załadowaniu pliku na serwer generuje jego miniatury, plik do pobrania wciąż będzie dość spory. Szczęśliwie istnieją rozwiązania pozwalające na zmniejszenie rozmiaru serwowanych naszym odwiedzającym plików bez znacznej utraty ich jakości. TinyPNGZnajdujący się pod adresem https://tinypng.com serwis pozwala na skompresowanie naszych obrazów i przygotowanie ich do umieszczenia na naszej stronie.

  1. Przeciągamy i upuszczamy do 20 zdjęć do pola Drop your .png or .jpg files here! Pamiętajmy o tym, by żadne z nich nie było większe niż 5MB.
  2. Podczas kompresowania zdjęć wyświetlany będzie postęp zadania.
  3. Po zakończeniu procesu otrzymamy komunikat z informacją o tym, jak bardzo udało się skompresować nasze zdjęcie. Jak widzimy, w opisywanym przypadku udało się zmniejszyć rozmiar obrabianego pliku aż o 93 procent. Tak skompresowane zdjęcie możemy już spokojnie umieścić na stronie WWW bez obaw o czas ładowania naszego serwisu.
  4. Klikając powyżej komunikatu możemy pobrać każde zdjęcie z osobna, wysłać je bezpośrednio na nasze konto w usłudze Dropbox bądź pobrać wszystkie jednocześnie w archiwum ZIP.

Twórcy serwisu TinyPNG stworzyli również wtyczkę do WordPressa: Compress JPEG & PNG images , która usprawnia pracę z usługą kompresującą. Wymaga ona dodatkowej rejestracji i pozyskania klucza API pod adresem https://tinypng.com/developers, który wprowadzamy w ustawieniach wtyczki. Stanowi ona znaczne ułatwienie oraz pozwala na usunięcie limitu wielkości kompresowanych zdjęć, ale darmowe konto ma swoje ograniczenia. Pozwala na skompresowanie około 100 zdjęć miesięcznie, dalsze wykorzystanie usługi wymagać będzie zakupienia dodatkowego pakietu. Jeśli jednak nie umieszczamy w naszym serwisie zbyt wielu zdjęć, darmowa oferta może być w sam raz dla nas.


WP Smush

Alternatywa dla opisanego wcześniej TinyPNG udostępniona przez WPMU DEV. Wprowadzona w postaci wtyczki pozwala na darmową kompresję plików w formatach JPEG, PNG oraz GIF, które umieszczamy w naszym serwisie. Zaraz po instalacji WP Smush wtyczka staje się aktywna i wysyła do kompresji wszystkie umieszczane przez nas w WordPressie pliki spełniające kryteria usługi (maksymalny rozmiar wysyłanego obrazu to 8 MB). Poza działaniem automatycznym wtyczka jest widoczna również w interfejsie zarządzania biblioteką multimediów naszego serwisu (Media, Biblioteka). Po kliknięciu na wybrany obraz, który został umieszczony przed instalacją nowego rozszerzenia, zobaczymy nowy przycisk Smush Now!. Gdy na niego klikniemy, plik zostanie przesłany do usługi WPMU DEV w celu skompresowania. Po zakończeniu całej operacji zobaczymy komunikat: WP Smush: images reduced by…, który możemy rozwinąć, by zobaczyć pełniejszy raport o przeprowadzonych operacjach. Jak widzimy, kompresowany jest nie tylko umieszczony w serwisie plik, ale również wszystkie jego miniatury utworzone przez WordPressa.
Sprzątamy bazę danych

Prowadzenie większego serwisu, eksperymenty z nowymi rozszerzeniami, zmiana wykorzystywanej wtyczki, a nawet zwykłe prowadzenie strony powodują, że w naszej bazie danych zbierają się informacje, które nie są niezbędne (na przykład 12 poprzednich wersji wpisu opublikowanego 2 lata temu lub komentarze, które oznaczyliśmy jako spam). Wszystko to jest pieczołowicie archiwizowane przez WordPressa i przetrzymywane w bazie, która przybiera coraz większe rozmiary. Wprawdzie nowoczesne hostingi, nie wprowadzają już limitów baz danych, ale warto dbać, by bazy nadmiernie się nie rozrastały. Zarówno w wypadku ewentualnej infekcji, jak i w razie przenosin mniejszy rozmiar bazy znacząco ułatwia poruszanie się po niej i przesyłanie jej.W celu wykonania porządków w naszej bazie danych posłużymy się wtyczką WP-Optimize. Jest to sprawdzone rozwiązanie, które podobnie jak tak zwane cleanery dla systemów operacyjnych zajmie się posprzątaniem nie tylko starych wersji naszych wpisów czy zbędnymi komentarzami, ale również usunięciem wpisów i stron przeniesionych do kosza. Wtyczka pozwala również na zaplanowanie regularnego czyszczenia naszego WordPressa raz w tygodniu.

  1. Przechodzimy do zakładki WP-Optimize znajdującej się w lewym panelu nawigacyjnym kokpitu.
  2. Główny ekran pozwala nam na przeprowadzenie czyszczenia zaraz po dostosowaniu kilku opcji. Blok opcji znajdujący się po lewej stronie okna pozwala na wybranie elementów do usunięcia wraz z informacją o tym, jak wiele z nich zostanie usuniętych.
  3. Po zaznaczeniu wybranych opcji w prawym panelu klikamy na duży przycisk Rozpocznie to proces czyszczenia, który z naszego punktu widzenia objawia się przeładowaniem strony.
  4. Jest to zadanie, którego wykonanie może trwać dłuższą chwilę, nie musimy się tym martwić. Zaraz po zakończeniu wyświetlony zostanie komunikat informujący o zakończeniu pracy. Jeżeli prowadzimy strony, w ramach których publikujemy wiele treści, warto ustawić zaplanowane czyszczenie.

Niektóre zdjęcia na stronie i fanpage’u flyingcomp zostały umieszczone legalnie z darmowego banku zdjęć: pixabay.

Tekst w oparciu o „Biblioteczka Komputer Świat – WordPress” – Nr 2/2016.

Image by Darwin Laganzon from Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Content is protected !!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close