Optymalizacja Social Media Optimization
Sieci społecznościowe są grupami ludzi połączonymi wspólnymi zainteresowaniami. Facebook jest siecią społecznościową, w której łączą się znający się nawzajem ludzie, Facebook pełni także rolę biznesową, w którym łączą się firmy ze swoimi fanami. Znane są także takie witryny jak YouTube, Flickr, Twitter. Media społecznościowe stanowią treść generowaną w sieciach społecznościowych. Tryb wydawniczy mediów społecznościowych jest oparty na zasadzie wielu-do-wielu. Oznacza to, że grupa ludzi publikuje dzieło albo dzieła, które są przekazywane do innej grupy ludzi lub grup ludzi. Media społecznościowe to inaczej technologie wykorzystywane przez ludzi do wymiany treści, opinii, doświadczeń czy plików multimedialnych. Te technologie czy praktyki mogą być przenoszone na różne rodzaje sieci społecznościowych. Przykładami mediów społecznościowych i sieci społecznościowych są serwisy Wiki – np. Wikipedia, witryny opracowywane wspólnie, Sieci społecznościowe jak mySpace, czy Facebook, Mikroblogi jak blogspot, udostępnianie filmów, jak Youtube, rzeczywistość wirtualna, agregacja wiadomości jak Reddit czy Digg, gromadzenie i udostępnianie zdjęć jak Flickr, udostępnianie dokumentów i prezentacji jak SlideShare i Prezi, tworzenie krótkich wiadomości jak Twitter, platformy muzyczne jak Dezzer, last.fm
Media społecznościowe to serwisy, które umożliwiają publikowanie i rozpowszechnianie treści wśród internautów. Nazywa się to technologią Web2.0. Sieć drugiej generacji przyspieszyła proces komunikacji między użytkownikami Internetu. Sieć społecznościowa i media społecznościowe dotyczą komunikacji z innymi ludźmi w związku z zainteresowaniami lub stanowią obecnie reklamę danej firmy, by dotarła do innych zainteresowanych użytkowników.
Właśnie optymalizacja SMO, to wykorzystywanie mediów społecznościowych do zareklamowania witryny. W przypadku optymalizacji SMO jesteśmy uczestnikami sieci społecznościowych, a dzięki temu uczestnictwu i optymalizacji witryna zyskuje na popularności i zyskuje też nowych odwiedzających. Optymalizacja SMO jest najczęściej bezpłatna, ale trzeba dużo czasu poświęcić swoim klientom. Druga korzyść wynikająca z optymalizacji SMO, to strategia marketingu wirusowego. Gdy zainicjujemy reklamę, to może się ona rozpowszechnić szybko i głośno, jak wirus. Wtedy także zwiększy się ilość odwiedzających czy zwiększy się liczba konwersji. Optymalizacja SMO różni się znacznie od optymalizacji SEO. Zamiast dodawać słowa kluczowe, czy poprawiać znaczniki meta, tworzymy relacje, generujemy treść i tagujemy witryny. Optymalizacja SMO, to przede wszystkim przyłączanie się do danej społeczności i tworzenie relacji. Musisz się reklamować, być częścią społeczności, by Twoja witryna była znana.
Optymalizacja mediów społecznościowych jest konieczna i bardzo opłacalna. Nikt nie sądził, że YouTube i Facebook staną się tak popularne jak teraz. Ludzie chętnie stają się częścią danej społeczności i angażują się w tworzenie własnych treści.
Strategie
Media społecznościowe wymagają trochę innego podejścia niż tradycyjny marketing. Powstało kilka zasad ułatwiających osiągnięcie optymalizacji mediów społecznych
.- zwiększ liczbę linków przychodzących,
– uprość użytkownikom tagowanie i dodawanie zakładek,
– nagradzaj za linki przychodzące,
– pomóż w rozpowszechnianiu swojej treści, np. udostępnianie treści w PDF lub plików wideo,
– nagradzaj wartościowych i pomocnych użytkowników,- twórz treść, która jest kluczem marketingu opartego na mediach społecznościowych,
– rozwijaj strategię SMO,
– mądrze wybierz taktykę optymalizacji SMO.
Ponadto warto poświęcać czas na przysłuchiwanie się swojego audytorium, zanim włączymy się do dyskusji, stawać się aktywnym uczestnikiem społeczności, przygotowywać treść, która coś wnosi do konwersacji. Warto także wykorzystywać kanały RSS, wybierać w dyskusji tematy związane ze swoją branżą.
Artykuł stworzony przez Adama Stopę w oparciu o literaturę: „SEO – Biblia” – Jerri L. Ledford, wyd. Helion 2008.
Image by Gerd Altmann from Pixabay