Lotniska w Europie – London-City Airport

Lotniska w Europie – London-City Airport

Londyn-City Airport (ang. London-City Airport), to międzynarodowe lotnisko zlokalizowane w centrum Londynu w Royal Docks, w London Borough of Newham, na wschód od biznesowej dzielnicy Canary Wharf i 11 kilometrów na wschód od dzielnicy City of London. W latach 1986-1987 było zarządzane i rozwijane przez Mowlem. W 2016 roku zostało kupione przez konsorcjum Alberta Investment Management Corporation, OMERS, The Ontario Teacher’s Pension Plan i Wren House Infrastructure Management of the Kuwait Investment Authority. W 2018 roku obsłużyło 4 mln 820 tys. pasażerów, a w 2019 roku 5 mln 100 tys. Najpopularniejszymi wybieranymi kierunkami z London City Airport są Amsterdam, Edynburg, Dublin i Zurych. Lotnisko posiada bardzo krótki pas startowy, który ma długość 1508 metrów, więc tylko określone samoloty mogą lądować na tym lotnisku. Polskie Linie lotnicze LOT latają do Londynu-City z Wilna samolotem Embraer E190STD.

Historia lotniska

Pierwsza propozycja powstania lotniska pojawiła się w roku 1981, a propozycję złożył Reg Ward, który został dyrektorem naczelnym London Docklands Development Corporation. W listopadzie 1981 roku Reg Ward wraz z John Mowlem i Bill Brycem złożyli do LDDC propozycję dotyczącą Docklands STOLport city centre gateway. 27 czerwca 1982 roku samolot deHavilland Canada Dash 7 wylądował na nabrzeżu w pobliżu West India Docks, by zaprezentować, że projekt jest możliwy do wykonania. Dodatkowo większość mieszkańców opowiedziała się za budową lotniska i złożono wniosek o pozwolenie na budowę. Pozwolenie na budowę zostało wydane w maju 1985 roku, a szczegółowe pozwolenie na początku 1986 roku.

Książę Karol, położył kamień węgielny pod budowę budynku terminalu, który został zaprojektowany przez R. Seifert and Partners 2 maja 1986 roku. Pierwszy samolot wylądował na lotnisku 31 maja 1987 roku, a w listopadzie 1987 roku Królowa Elżbieta II oficjalnie otworzyła London-City Airport. W 1988 roku lotnisko obsłużyło 133000 pasażerów, a samoloty latały do Plymouth, Paryża, Amsterdamu i Rotterdamu. Pas startowy miał wtedy długość zaledwie 1080 metrów i ze względu na nachylenie ścieżki schodzenia 7,5 stopni ze względu na tłumienie hałasu, na lotnisku mogła lądować niewielka ilość samolotów, np. deHavilland Canada Dash 7 czy Dornier 228. W roku 1990 lotnisko obsłużyło 230000 pasażerów, jednak ta liczba w następnych latach spadła ze względu na wojnę w Zatoce Perskiej i dopiero w 1993 roku wzrosła. 5 marca 1992 roku przedłużono pas startowy, a ścieżka schodzenia została zmniejszona do 5,5 stopni i dzięki temu na lotnisku mogły pojawić się BAe146 i Airbusy A318. W 2000 roku liczba obsłużonych pasażerów wyniosła 1 mln 580 tys. W roku 2002 na lotnisku zaczęto obsługiwać loty biznesowe i korporacyjne.

2 grudnia 2005 roku otwarto stację DLR London City Airport na odgałęzieniu Docklands Light Railway, która umożliwiła szybki dojazd z dzielnic Londynu: Canary Wharf i City of London. W październiku 2006 roku lotnisko zostało wykupione przez AIG Financial Products i Global Infrastructure Partners. 30 maja 2008 roku uruchomiono dodatkowe cztery stanowiska postojowe dla samolotów i cztery nowe bramki dla podróżujących. British Airways zaczęły loty transatlantyckie we wrześniu 2009 roku! Specjalnie skonfigurowane Airbusy A318 poleciały z Londynu do Nowego Jorku JFK.

Przed letnimi igrzyskami w Londynie w 2012 roku, w Terminal zostało zainwestowanych ponad 7 mln funtów! Jednak w czasie Igrzysk, lotnisko działało w ograniczonym zakresie i przepustowość była mała, ale znajdowało się ono zaledwie 15 minut jazdy od Parku Olimpijskiego.

Na początku 2013 roku oczekiwany był start programu inwestycyjnego o wartości 15 mln funtów, w którym zaprojektowano odnowienie lotniska z nowymi bramkami i ulepszonymi salonikami oraz przebudowę hali przylotów i hali odbioru bagażu. Operatorzy lotnisk w Wielkiej Brytanii opracowali plan generalny przedstawiający rozwój lotnisk do 2030 roku, co było dyskutowane wiosną 2006 roku i ponownie opublikowali go z uwzględnieniem konsultacji. Według planu lotnisko ma obsłużyć 8 mln pasażerów do 2030 roku.

Linie lotnicze i kierunki z London-City Airport – Lato 2022

  • ITA Airways – Mediolan-Linate,
  • British Airways – Amsterdam, Barcelona, Belfast-City, Berlin-Brandenburg, Billund, Dublin, Dusseldorf, Edynburg, Florencja, Frankfurt, Genewa, Glasgow, Ibiza, Luksemburg, Malaga, Manchester, Nicea, Palma de Majorka, Rotterdam, Zurich, Bergerac, Chamery, Faro, Guernsey, Jersey, Minorka, Mediolan-Malpensa, Mykonos, Praga, Quimper, Salzburg, San Sebastian, Santorini, Skiathos, Split, Saloniki,
  • KLM – Amsterdam,
  • Lufthansa – Frankfurt,
  • Luxair – Luksemburg,
  • LOT Polish Airlines – Wilno,
  • Loganair – Dundee, Isle of Man, Sumburgh,
  • SWISS – Genewa, Zurich.

Dojazd na lotnisko różnymi środkami transportu i parkowanie

Na lotnisku Londyn-City Airport znajduje się stacja DLR (Docklands Light Railway), DLR to naziemne pociągi łączące wschodni Londyn z siecią londyńskiego metra. Jest to szybki sposób na dojazd do lotniska, gdyż pociągi odjeżdżają co 8 do 15 minut, a do Canning Town dostaniemy się już w niecałe siedem minut. Możemy skorzystać z karty Oyster Card, która obejmuje metro, autobusy, DLR czy kolej podmiejską. Oyster Card automatycznie nalicza najtańszą taryfę w zależności od strefy, jest to tańsze niż gdybyśmy kupowali bilety gotówką. Przykładowo podróż do centrum Londynu w strefie 1 i 2 w szczycie kosztuje 8,80 funtów, a poza szczytem 7,30 funtów. Dojazd z Heathrow Airport w szczycie kosztuje 16,40 funtów, a poza szczytem 8,90 funtów.

Jeśli posiadamy kartę płatniczą zbliżeniową Visa, MasterCard, Maestro lub American Express wydaną w Wielkiej Brytanii, możemy jej używać w DLR, w autobusie, metrze, kolei TfL, Emirates Air Line, River Bus czy National Rail. Jeśli posiadamy kartę płatniczą zbliżeniową wydaną poza Wielką Brytanią możemy kupować nią bilety lub doładowywać kartę Oyster Card w automatach biletowych na stacjach metra, DLR, London Overground i TfL, czy TfL Visitor Centres.

Taksówki Black Cab są dostępne przed budynkiem Terminala. Dojazd taksówką Black Cab z Londyn-City Airport do Pałacu Buckingham kosztuje około 35 funtów, do Canary Wharf 14 funtów, City of London 30 funtów, Covent Garden 35 funtów, Oxford Street 35 funtów, Westminster 35 funtów, do South Kensington 45 funtów, do Liverpool Street 25 funtów, do Hilton Canary Wharf 15 funtów, Hilton Docklands 30 funtów, Hilton London Bridge 30 funtów, a Millennium Gloucester 50 funtów.

Na lotnisko Londyn-City można dojechać także samochodem z szoferem. Poprzez portal chauffeurit.com można wykupić transfer na lotnisko. Dostępne pojazdy obejmują luksusowe limuzyny, jak np. Mercedes-Benz S Class, samochody elektryczne, np. Tesla czy 16-miejscowe minibusy VIP. Oprócz transferu po locie powrotnym dostępna jest także usługa Meet-and-Greet na lotnisku.

Na stację Londyn-City Airport można dojechać koleją DLR, a z kolei dojechać do linii DLR możemy koleją c2c. Podróżując ze wschodniej części Londynu należy przesiąść się na stacji West Ham z c2c na DLR i dojechać w przeciągu 10 minut na lotnisko. Z centrum Londynu można przesiąść się z kolei c2c na stacji Fenchurch Station na DLR na stacji Limehouse. Do Londynu z Southend Central możemy pojechać co 10-15 minut. Czas podróży z Southend Central do West Ham wynosi 45-50 minut.

Główny parking lotniska znajduje się bardzo blisko Terminala, na parkingu znajduje się system rozpoznający tablice rejestracyjne przy wjeździe i wyjeździe z parkingu, parking można zarezerwować online, by zaoszczędzić trochę pieniędzy.

Sklepy na lotnisku Londyn-City Airport

Sklepy Aspinal of London, The Watch Collection czy Aelia Duty Free oferują wyjątkowe, prestiżowe produkty najlepszych marek. Na lotnisku dostępne są także sklepy WHSmith, oraz Boots.

WHSmith

WHSmith oferuje książki oraz czasopisma. Siedziba firmy znajduje się w Swindon w Anglii, firma jest notowana na giełdzie London Stock Exchange. WHSmith powstało w 1792 roku w Londynie, a nazwa pochodzi od inicjałów jednego z synów założyciela – Williama Henry’ego Smitha. W WHSmith na lotnisku możemy kupić także zimne napoje i przekąski.

Aelia Duty Free

Sklep wolnocłowy Aelia Duty Free oferuje perfumy, kosmetyki, przekąski, słodycze, alkohole, wyroby tytoniowe czy akcesoria podróżnicze. W Aelia Duty Free znajdziemy całą gamę brytyjskich produktów, czy pamiątki. Dostępne są marki m.in. Armani, Azzaro, Burberry, Bvlgari, Calvin Klein, Diesel, Davidoff, Dolce & Gabbana, Dior, Estee Lauder, Gucci, Hermes, Hugo Boss, Jo Malone London, Lacoste, Lancome, Montblanc, Paco Rabanne, Tom Ford czy Yves Saint Laurent. Perfumy czy kosmetyki są tańsze nawet o 20 procent. Jest dostępna usługa kupna online na www.aeliadutyfree.co.uk/londoncity/en/ i odbioru zakupów w sklepie na lotnisku przed lotem. Jest także możliwość zostawienia zakupów na lotnisku do odbioru po przylocie z powrotem.

Boots

Boots UK Ltd. jest brytyjską siecią aptek i sklepów kosmetycznych. Firma ma siedzibę w Nottingham, w Anglii. Przedsiębiorstwo powstało w 1849 roku w Nottingham. Zostało założone przez Johna Boota. LCY Boots na lotnisku Londyn-City Airport sprzedaje m.in. akcesoria podróżne, produkty dla zdrowia i urody, czy przekąski.

The Watch Collection

The Watch Collection London City to sklep z luksusowymi i modnymi zegarkami: TAG Heuer, Longines, Rado, Tissot, Frederique Constant i MontBlanc – oferujący oprócz zegarków wyroby i akcesoria skórzane.

InMotion

Sklep InMotion oferuje wysokiej jakości światową elektronikę, włączając Apple, Samsung, Beats, Bose, Fitbit, JBL, Sony, Sennheiser i więcej. Jest to największa marka z elektroniką na lotniskach w USA oraz w Wielkiej Brytanii, oferująca słuchawki, głośniki, aparaty cyfrowe, powerbanki, opaski fitness i różne akcesoria mobilne.

Restauracje na lotnisku

Restauracje na lotnisku Londyn-City Airport oferują wyśmienitą kawę w kawiarniach Pret a Manger czy Caffe Nero, z kolei w Truman’s Brick Lane Brews możemy spróbować kawy Canning Town czy zjeść posiłek. W The City Bar & Restaurant możemy spróbować alkoholi, wina czy szampana.

Usługi Airport Concierge

DiamondAir VIP Airport Concierge oferuje asystę VIP dla pasażerów po przylocie, podczas wylotu lub podczas przesiadki na inny samolot. Przed odlotem zostaniesz powitany przez agenta Airport Concierge Agent, portierzy zajmą się twoim bagażem, DiamondAir będzie tobie asystować podczas check-in oraz podczas przejścia przez kontrolę bezpieczeństwa, jeśli zarezerwowałeś biznesowy salonik lotniskowy, to agent będzie tobie asystować do wejścia i wyjścia z saloniku do samolotu. Po przylocie z powrotem na lotnisko Londyn-City agent powita Ciebie przy Gate i będzie tobie asystować podczas kontroli imigracyjnej, odbioru bagażu i odprawie celnej. Jeśli podróżujesz tranzytem, agent zaprowadzi Ciebie do odpowiedniego Gate’u. Jeśli zarezerwowałeś usługi portiera, zabierze on bagaż dla Ciebie. Lotnisko Londyn-City oferuje także Private Jet Centre.

Tekst „Lotniska w Europie – London-City Airport” opracowany został przez Adama Stopę, w oparciu o źródła:

  1. wikipedia.org
  2. „London City Airport bought for £2bn by Canadian-led group”BBC News. 26 February 2016. Archived from the original on 28 February 2016. 
  3. „Airport History”. London City Airport Consultative Committee. Archived from the original on 3 March 2012. 
  4. „Constructing the Airport”. London City Airport Consultative Committee. Archived from the original on 28 October 2007.
  5. London City Airport: Corporate Information Archived 22 August 2010 at the Wayback Machine
  6. „London City Airport Master Plan” (PDF). London City Airport. November 2006. p. 13. Archived from the original (PDF) on 27 February 2008. 
  7. „London City Airport expects Olympics boost”Candm.co.ukArchived from the original on 10 January 2014.
  8. Jason Hayward (16 January 2012). „6 Important Tips for Successful 2012 London Olympic Games Planning”Universalweather.comArchived from the original on 10 January 2014.  
  9. „London City Airport”, Airliner World: 7, February 2013
  10. „London City Airport Master Plan”. London City Airport. Archived from the original on 3 March 2012.
  11. https://www.londoncityairport.com/shopping-beauty
  12. https://www.londoncityairport.com/whsmith
  13. https://pl.wikipedia.org/wiki/WH_Smith
  14. https://www.londoncityairport.com/aelia-duty-free
  15. https://pl.wikipedia.org/wiki/Boots
  16. https://www.londoncityairport.com/boots
  17. https://www.londoncityairport.com/the-watch-collection
  18. https://www.londoncityairport.com/lounges
  19. https://www.londoncityairport.com/eating-drinking-at-the-airport

Image Source (logo) https://en.wikipedia.org/w/index.php?curid=64855143

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Content is protected !!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close