Lotnisko Berlin Brandenburg Airport „Willy Brandt” (niem. Flughafen Berlin Brandenburg), kod IATA: BER, kod ICAO: EDDB, to port lotniczy położony w Schonefeld na południe od Berlina. Został nazwany na cześć burmistrza Berlina Zachodniego i kanclerza Willy’ego Brandta. 31 października 2020, po opóźnieniach i nieudanych próbach otwarcia we wcześniejszych latach, lotnisko Berlin Brandenburg przejęło rolę trzech lotnisk Tegel, Tempelhof i Schonefeld. Przewidywana roczna liczba pasażerów, to około 34 mln. Lotnisko BER wyprzedzi port lotniczy w Dusseldorfie.
Lotnisko miało zostać otwarte w październiku 2011 roku, pięć lat po rozpoczęciu budowy w 2006 roku. Jednak nastąpiły liczne komplikacje z powodu złego projektu budowy, wykonania, zarządzania i korupcji.
W dniu 25 października 2020 roku, Terminal Schonefeld został przekształcony w BER Terminal 5. Lotnisko Berlin Tegel zostało ostatecznie zamknięte 8 listopada 2020 roku.
Historia
2 maja 1991 roku został utworzony Berlin Brandenburg Flughafen Holding GmbH (BBF), którego właścicielami są landy Berlin i Brandenburgia, RFN, a burmistrz Berlina został przewodniczącym Rady Nadzorczej. W odniesieniu do planowania zagospodarowania przestrzennego i zagrożenia hałasem za odpowiednie do budowy dużego lotniska uznano tereny wiejskie Sperenberg i Juterborg. Jednak ze względów ekonomicznych faworyzowano tereny położone na lotnisku Schonefeld. 28 maja 1996 roku burmistrz Diepgen, minister-prezydent Brandenburgii Manfred Stolpe i federalny minister transportu Matthias Wissmann powierzyli tereny na Schonefeld jako lokalizację nowego lotniska.
Na początku rządzący mieli nadzieję, że nowe lotnisko będzie własnością prywatnego inwestora i będzie przez niego obsługiwane, zatem wezwali do składania wniosków. Wyłoniło się dwóch poważnych kandydatów: Hochtief, który obejmował ABB, Fraport i Bankengesellschaft Berlin oraz konsorcjum obejmujące IVG, Flughafen Wien AG, Dorsch-Consult, Commerzbank i Caisse des Depots. Zwyciężyło Hochtief. Temu konsorcjum przyznano wyłączne uprawnienia do nabycia holdingu lotniska BER oraz budowy i eksploatacji lotniska przez 50 lat.
31 marca 1999 roku, BBF zlecił firmie Hochtief i partnerom budowę nowego lotniska, jednak IVG złożyło pozew. IVG wygrało, gdyż Brandenburg Oberlandesgericht uznało, że ocena wniosków była nastawiona na Hochtief. Zamówienie został unieważnione 3 sierpnia 1999 roku.
Hochtief Airport i IVG połączyły siły i przedstawiły nowy, wspólny plan 10 listopada 2000 roku i BBF miało nadzieję, że plan zostanie zatwierdzony w 2002 roku. Z kolei otwarcie lotniska miało nastąpić w roku 2007. Hochtief/IVG złożyło ofertę w lutym 2002 roku. W tym czasie w zarządzie BBF zasiadali Manfred Stolpe, Klaus Wowereit, który zastąpił Eberharda Diepgena na stanowisku burmistrza Berlina i przewodniczącego zarządu oraz Matthiasa Platzecka. Uznano jednak propozycję Hochtief/IVG za niepraktyczną i 22 maja 2003 roku przegłosowano rezygnację z planu prywatyzacji. Oczywiście Hochtief i IVG otrzymały 50 mln euro rekompensaty, jednak opóźniło to plany otwarcia nowego lotniska.
Utworzono BBF Holding, który miał zająć się planowaniem i obsługą lotniska w Berlinie. Później BBF Holding przekształcił się we Flughafen Berlin Brandenburg GmbH (FBB) i pozostał własnością Berlina, Brandenburgii i rządu federalnego. 13 sierpnia 2004 roku została wydana zgoda na przekształcenie lotniska Schonefeld w międzynarodowy Port Lotniczy Berlin Brandenburg.
Jednak lokalni mieszkańcy złożyli pozwy przeciwko takiej decyzji, a cały spór zakończył się 16 marca 2006 roku, kiedy Federalny Sąd Administracyjny Niemiec odrzucił argumenty mieszkańców, jednak narzucił warunki dotyczące lotów na nowym lotnisku. Z kolei pozwolenie na budowę wydano tylko pod warunkiem, że po uruchomieniu liczba osób mieszkających na ścieżce podejścia samolotów będzie niższa niż miało to miejsce na Tegel, Tempelhof i Schonefeld. Więc lotniska Tegel i Schonefeld musiały być zamknięte. Tempelhof został zamknięty w 2008 roku.
Koszt budowy nowego lotniska miał wynieść 2,83 mld euro do 2009 roku. FBB pozyskało finansowanie projektu poprzez otrzymanie kredytu w wysokości 2,4 mld euro, depozytu bankowego w wysokości 430 mln euro od partnerów FBB i dodatkowych 440 mln euro własnego kapitału. Jednak podczas budowy stało się całkowicie jasne, że dalsza budowa będzie droższa z powodu niedoszacowania rzeczywistych kosztów, wad konstrukcyjnych oraz obowiązku wygłuszenia domów mieszkalnych. Oczekiwano, że opóźnienie doprowadzi do pozwów przeciwko FBB i Air Berlin ogłosiły taki zamiar. Pod koniec 2012 roku wydatki na nowe lotnisko wynosiły już 4,3 mld euro. W listopadzie 2015 roku okazało się, że koncepcja finansowa lotniska jest wadliwa. Sklepy zostały zbudowane głównie w celu obsługi pasażerów tranzytowych i zakładano że Berlin Brandenburg będzie dużym, międzynarodowym hubem. Jednak wiele linii lotniczych zrezygnowało z takiej koncepcji i jedynymi liniami lotniczymi, które miałaby w Berlinie swój hub były Air Berlin. Air Berlin był jednak dodatkowo obciążone stratami finansowymi i nie planowały w przyszłości nowych połączeń dalekodystansowych.
Niemieckie linie kolejowe Deutsche Bahn pozwały lotnisko za niekorzystanie ze stacji kolejowej Berlin Brandenburg od 2012 roku, w związku z czym lotnisko musiało wypłacać odszkodowanie od maja 2016 roku. Dodatkowo w listopadzie 2015 roku, jak już wcześniej wspomniałem, stwierdzono, iż kontrola finansowa przeprowadzona w sprawie lotniska była niewystarczająca i nieefektywna. W lutym 2016 roku The Comptroller opublikował 400-stronicowy raport, w którym ujawniono liczne błędy konstrukcyjne.
Terminale na lotnisku BER
Terminal 1
Terminal 1 w kształcie litery U składa się z sekcji A, B, C i D, został zaprojektowany przez architektów gmp, którzy projektowali również Terminal A na lotnisku Tegel. Terminal ma cztery, ogólnodostępne poziomy, oznaczone 0, 1, 2 i 3. Strefa odpraw znajduje się w strefie ogólnodostępnej na poziomie 1 i obejmuje 118 stanowisk check-in. Na lotnisku znajdują się również automaty do samodzielnej odprawy. Kontrolę bezpieczeństwa obsługuje Securitas Germany, na lotnisku znajduje się 35 bramek kontroli. BER posiada 25 jet bridges oraz dodatkowe 85 stanowisk na płycie. Główny pirs terminalu ma 715 metrów długości, a północny i południowy mają po 350 metrów każdy. Poziom 1 jest przeznaczony dla pasażerów Strefy Schengen (gate A01-A20, B01-B20), a poziom 2 dla pasażerów spoza strefy Schengen (gate C01-C19, D01-D17). Przy ośmiu gate’ach mogą stać samoloty szerokokadłubowe, a jeden gate został zaprojektowany dla Airbusa A380. Na poziomie Z przy bramkach A21-A22 i B21 możliwe są dodatkowe kontrole bezpieczeństwa przed wejściem na pokład w przypadku lotów do USA i Izraela. Południowa część Terminala było zarezerwowane wyłącznie dla nieistniejącego już Air Berlin i jego partnerów z sojuszu lotniczego Oneworld. Znajduje się tam dziewięć gate’ów (A30-A38). Północna część została stworzona dla tanich linii lotniczych.
Terminal 2
Plany zbudowania oddzielnego Terminalu dla tanich linii lotniczych zostały opublikowane w marcu 2016 roku. Koszt budowy przewidywano w kwocie 200 mln euro. Budowa Terminalu 2 z sekcją B rozpoczęła się w 2018 roku i zakończyła we wrześniu 2020 roku. Jednak z powodu pandemii koronawirusa Terminal 2 pozostaje zamknięty, ponieważ obecnie dostępna jest mniejsza ilość lotów. Terminal 2 był stworzony, jako podstawowy obiekt odlotów i przylotów, połączony jest z Terminalem 1, aby uzyskać większe możliwości odprawy. Terminal 2 będzie używany głównie przez Wizz Air, Eurowings i Norwegian Air Shuttle po otwarciu, w miarę rosnącego ruchu lotniczego.
Terminal 5
Terminal 5 składa się z dawnych Terminali starego lotniska Berlin Schonefeld, które zostały zmienione z sekcji A, B, C, D na K, L, M i Q oraz zostały odnowione. Samoloty korzystające z Terminala 5 będą wykorzystywać pas startowy północny, który został także odnowiony. Terminal 5 ma być eksploatowany do czasu otwarcia Terminala 3 do 2030 roku i będzie używany głównie przez Ryanair, SunExpress oraz TUI fly Deutschland. Terminal 5 znajduje się po północnej stronie lotniska i jest połączony z Terminalami 1 i 2 autobusami oraz koleją S-Bahn.
Dojazd samochodem
Bezpośredni dojazd do Terminali 1 i 2 prowadzi autostradą A113, a następnie należy zjechać z autostrady oznaczonym zjazdem „Flughafen Berlin Brandenburg”. Aby dostać się do Terminala 5 należy jechać autostradą A113 do węzła „Schonefeld Sud” lub jechać drogą B96a wzdłuż Terminala.
Parkowanie – Terminale 1 i 2
Przy Terminalach 1 i 2 znajduje się pięć nowoczesnych parkingów oraz trzy naziemne. Na parkingach są monitory z informacjami o aktualnych odlotach i przylotach. Dostępne parkingi:
- Car park P1 z 1650 miejscami parkingowymi, w tym 75 miejsc dla osób niepełnosprawnych, dla kobiet i dzieci oraz parkingiem strzeżonym. Parking P1 znajduje się 100 metrów od Terminala 1 oraz posiada strefę priorytetową VIP.
- Car park P2 posiada 557 miejsc parkingowych włączając miejsca dla kobiet i dzieci. Zlokalizowany jest 200 metrów od Terminala 1 oraz posiada strefę wypożyczalni samochodowych.
- Car park P3 posiada 1955 miejsc parkingowych, 10 miejsc stacji ładowania samochodów elektrycznych oraz miejsca dla kobiet i rodzin. Parking jest zlokalizowany 150 metrów od Terminala 1.
- Parking P4 posiada 347 miejsc parkingowych włączając w to miejsca dla samochodów car share. Parking jest zlokalizowany 400 metrów od Terminala 1.
- Parking P6 posiada 370 miejsc parkingowych i jest zlokalizowany 500 metrów od Terminala 1.
- Parking P7 posiada 2580 miejsc parkingowych włączając 129 miejsc PRM oraz miejsca dla kobiet i rodzin. Parking znajduje się 150 metrów od Terminala 1.
- Parking P8 posiada 1800 miejsc parkingowych włączając 108 miejsc PRM oraz miejsca dla kobiet i rodzin. Zlokalizowany jest 150 metrów od Terminala 1 i połączony jest mostkiem z parkingiem P7 na poziomie 3.
- Parking Short-term (krótkoterminowy) posiada 308 miejsc parkingowych, w tym 6 miejsc PRM. Parking jest zlokalizowany przy wejściu do Terminala 1.
Parkowanie – Terminal 5
- Parking P51 posiada 225 miejsc parkingowych i jest zlokalizowany 100 metrów od Terminala 5.
- Parking P52 posiada 168 miejsc parkingowych, w tym 9 miejsc PRM i jest zlokalizowany na wprost Terminala 5 i zapewnia także 20 miejsc dla podwożenia lub odbierania pasażerów.
- Parking P54 posiada 759 miejsc parkingowych, w tym 6 miejsc PRM i miejsca parkingowe XXL. Parking jest wielopoziomowy i jest zlokalizowany 200 metrów od Terminala 5.
- Parking P56 posiada 1068 miejsc parkingowych, w tym 11 miejsc PRM. Parking jest zlokalizowany 200 metrów od Terminala 5.
Dojazd pozostałymi środkami transportu
Na lotnisku Berlin Brandenburg pod Terminalem 1 znajduje się stacja kolejowa, na której zatrzymują się pociągi z Drezna, jadące dalej do Rostocku, kilka razy dziennie. Poza tym na tej stacji zatrzymują się pociągi regionalne:
- Airport Express (FEX), jadący z Berlin Hauptbahnhof przez Gesundbrunnen i Ostkreuz,
- RE7 jadący z Dessau/Bad Belzig przez Berlin Hauptbahnhof,
- RB14 jadący z Nauen przez Berlin Hauptbahnhof,
- RB22 jadący z Poczdamu przez Golm.
Możemy dojechać także S-Bahnem S9, który jedzie ze Spandau przez centrum Berlina lub S45 jadący z Sudkreuz przez Berlin Brandenburg Terminal 5. Obydwa zatrzymują się pod Terminalem 1.
Express bus X7 jedzie z U Rudow, X71 z U Alt-Mariendorf, BER2 z Poczdam Central Station. Wszystkie jadą przez Terminal 5 i zatrzymują się przy Terminalu 1-2.
Autobusy nr 163, 164, 171 i 744 jeżdżą z centrum Berlina do Terminala 5. Autobus nr 263 jedzie z S Grunäu do Terminala 1 i 2, autobus nr 743 z S Lichtenrade przez Waßmannsdorf do Terminala 1 i 2.
Hotele na lotnisku BER
Moxy Berlin Airport
Hotel Moxy Berlin Airport jest położony w pobliżu Terminali 1 i 2, posiada 236 pokoi, z szybkim Wi-Fi, 42-calowymi telewizorami z Chromecast, wygodnymi łóżkami, gniazdkami USB do ładowania urządzeń elektronicznych. Są one komfortowe i urządzone bardzo ładnie. Hotel od miasta jest oddalony o 40 minut jazdy pociągiem do Berlin Hauptbahnhof i Ostbahnhof. W hotelu znajduje się Moxy Bar oraz 24/7 Grab and Go z przekąskami.
Witryna internetowa hotelu Moxy Berlin Airport
Intercity Hotel
Intercity Hotel znajduje się przy Terminalu 5, posiada 200 pokoi i sześć sal konferencyjnych, jest to idealny hotel na spotkanie biznesowe lub pobyt podczas wycieczek po Berlinie i okolicach. Hotel znajduje się blisko stacji kolejowej Flughafen BER – Terminal 5, w ramach pobytu można dzięki biletowi FreeCity Ticket bezpłatnie korzystać z komunikacji miejskiej w Berlinie i Poczdamie. Obiekt oferuje pokoje typu Standard, Business oraz Business Plus, które są klimatyzowane oraz wyposażone są w telewizję satelitarną, Wi-Fi. W pokojach typu Standard jest dodatkowo butelka wody. W pokojach typu Business dodatkowo zestaw do parzenia kawy i herbaty. Siłownia jest udostępniona za darmo przy rezerwacji pokoju Business Plus, dodatkowo przy Business Plus możliwe jest późniejsze wymeldowanie. Hotel oferuje także w pełni wyposażone i klimatyzowane sale konferencyjne, które można łączyć w większe sale.
Witryna internetowa hotelu Intercity Hotel
Steigenberger Airport Hotel
Nowy hotel Steigenberger Airport Hotel znajduje się przy terminalu Berlin Brandenburg Airport, kilka metrów od dworca kolejowego na lotnisku. Dzięki połączeniom komunikacyjnym łatwo można dostać się do Berlina-Mitte, a do hotelu można dotrzeć samochodem autostradą A113. Hotel oferuje wspaniałe pokoje i apartamenty, które zapewnią odpoczynek i relaks, są to pokoje Superior, Deluxe, Junior Suite, Suite oraz Handicapped Accessible Room. W pokojach jest klimatyzacja, telewizor z płaskim ekranem, biurko, sejf, minibar oraz zestaw do parzenia kawy i herbaty. Śniadanie można zjeść w doskonałej restauracji. Śniadania są oferowane w formie bufetu, a w holu są serwowane napoje alkoholowe. Dla klientów biznesowych hotel oferuje dobrze wyposażone sale konferencyjne, jest ich jedenaście, a łączna ich powierzchnia wynosi 1200 metrów kwadratowych. Łącznie może się w nich pomieścić 500 osób, są one zaprojektowane z myślą o międzynarodowych organizatorach. Jest nawet możliwość prezentacji motoryzacyjnej! W celu rezerwacji skontaktuj się z zespołem Convention&Events.
Witryna internetowa hotelu Steigenberger Airport Hotel
B&B Hotel Berlin-Airport
B&B Hotel Berlin-Airport znajduje się blisko lotniska Berlin Brandenburg Airport i 25 kilometrów od centrum Berlina oraz 6 kilometrów od Berlin Schonefeld-Flughafen Railway Station, blisko autostrady A113. Hotel posiada 140 komfortowych i nowoczesnych pokoi z klimatyzacją, Wi-Fi i TV. Dostępne są pokoje jedno i dwuosobowe oraz rodzinne dla maksymalnie 4 osób. Wszystkie pokoje posiadają dźwiękoszczelne okna, a oprócz TV posiadają także biurko. Hotel oferuje także płatne śniadanie w formie bufetu, a także automaty z przekąskami.
Witryna internetowa hotelu B&B Hotel Berlin-Airport
Meininger Hotel Berlin Airport
Hotel Meininger Berlin Airport jest zlokalizowany 11 minut drogi koleją podmiejską z Terminali 1 i 2 lotniska Berlin Brandenburg Airport, a także 2 minuty drogi koleją z Terminala 5 Berlin Brandenburg Airport. Hotel oferuje darmowe Wi-Fi dla podróżujących służbowo, późne wymeldowanie w prywatnych pokojach oraz miejsca parkingowe dla osób podróżujących samochodem. Hotel jest trzygwiazdkowy, recepcja działa 24h, hotel oferuje 156 pokoi, salonik biznesowy, posiada bar, fitness room, taras, salę konferencyjną i strefę gier.
Witryna internetowa hotelu Meininger Hotel Berlin Airport
Usługi VIP na lotnisku BER
VIP Lounge Zeitgeist oferuje osobistą obsługę VIP na lotnisku Berlin Brandenburg. Możesz skorzystać z luksusowego salonu, a zespół VIP zaopiekuje się tobą, możesz liczyć także na pomoc przy wyjeździe, przylocie czy przy transferze (przesiadce na inny lot). Usługa VIP obejmuje oddzielną kontrolę bezpieczeństwa i kontrolę graniczną, ofertę gastronomiczną, odprawę check-in przy pomocy obsługi VIP, obsługę bagażu, pomoc w załatwieniu formalności celnych, transfer do/z samolotu. Jest także możliwość zarezerwowania osobnego apartamentu, by odetchnąć, zrelaksować się. VIP Lounge znajduje się w Terminalu 1 i jest dostępny na żądanie od 4:00 rano najwcześniej.
Saloniki biznesowe
Na lotnisku w Berlinie można zrelaksować się w saloniku biznesowym Tempelhof Lounge, który wyróżnia się przestronnymi strefami wypoczynkowymi i panoramicznymi oknami z widokiem na płytę lotniska i pas startowy. W ekskluzywnej i relaksującej atmosferze można cieszyć się pobytem przed wylotem. W saloniku znajdują się strefa relaksu, strefa do pracy, jadalnia i sala konferencyjna. Salonik znajduje się w strefie zastrzeżonej, na poziomie 1, przy Gate A20. Kontrola paszportowa znajduje się bezpośrednio przed wyjściem z saloniku. Salonik jest czynny od 5:00 rano do 21:30. Dostęp do Tempelhof Lounge można uzyskać wykupując wejście w kwocie 45 euro lub jeśli jesteśmy członkami programów lojalnościowych partnerów (Aer Lingus, airBaltic, Air France, Air Malta, Air Serbia, Azerbaijan Airlines, British Airways, Condor, Dragon Pass, Dream Folks, EL AL, Finnair, Georgian Airways, Hainan Airlines, Iberia, Iberia Express, Icelandair, KLM Royal Dutch Airlines, Lounge Me, Qatar Airways, Royal Jordanian, TAV Passport, Turkish Airlines, United Airlines).
Dostępny jest także salonik biznesowy Lounge Tegel naprzeciwko bramek B17 i B18 w północnej części Terminala. Jest to salonik dedykowany pasażerom Lufthansy, do czasu otwarcia nowych saloników Lufthansa Business Lounge i Lufthansa Senator Lounge. Elegancki salonik Lounge Tegel oferuje indywidualne strefy relaksu i odosobnienia.
Sklepy na lotnisku BER
Esprit
Marka Esprit Holdings Limited jest producentem odzieży, obuwia i akcesoriów z siedzibą w Kowloon w Hongkongu i Ratingen w Niemczech. W sklepach Esprit znajdziemy zarówno ubrania modowe marki Esprit jak i produktów licencjonowanych. Do 2012 roku firma traciła rozpoznawalność i wycofywała się z większości światowych rynków, jednak od 2013 roku firma stała się ponownie znana. Marka została założona przez Susie i Douga Tompkinsów, którzy wcześniej założyli także markę The North Face.
Lokalizacja: Terminal 1, hala odlotów, poziom E1.
Lufthansa WorldShop
Sklep linii lotniczych Lufthansa oferuje w swoim asortymencie produkty marek takich jak Rimowa, Bose, AEG, Bosch, Hugo Boss, Apple, Lacie, Aviator, DeLonghi, Festina, Fossil, Garmin, GoPro, Herpa, HP, Huawei, Hama, Jabra, JBL, Nespresso, Nikon, Nintendo, Panasonic, Ray Ban, Samsonite, SanDisk, Samsung, Sony, Thule oraz wiele innych. Produkty są dostępne zarówno w sklepach m.in. na lotnisku w Berlinie jak i online. Dla pilotów i podróżujących Lufthansa oferuje walizki kabinowe, walizki Samsonite, okulary przeciwsłoneczne Ray-Ban Wayfarer, Bose Frames Audio Sunglasses, zegarki Casio, Garmin, Citizen, Festina, Aviator, Zeppelin, tablety iPad Air, iPad 10,2 czy smartfony Apple iPhone 11, Samsung Galaxy Note20, Samsung Galaxy Z Fold2.
Lokalizacja: Terminal 1, hala odlotów, poziom E1.
Remember Berlin
Przy wylocie z Berlina możesz wstąpić do sklepu Remember Berlin, by kupić pamiątki berlińskie, takie jak regionalne specjały, wino, czy niemieckie jedzenie.
Lokalizacja: Terminal 5, hala M Odloty, strefa Gate, poziom E0.
Heinemann Duty Free & Travel Value
Sklep wolnocłowy oferujący produkty takich marek jak Chanel, La Prairie, La Mer, Dior, Clinique, Estee Lauder, Lancome, Clarins, Bvlgari, Paco Rabanne, Elizabeth Arden, czy Hugo Boss, Fossil, Emporio Armani, Festina, Tommy Hilfiger, Fossil. Możemy tu zakupić perfumy, zegarki, biżuterię, wina, szampany, okulary czy różne artykuły spożywcze. Sklep ma powierzchnię aż 1600 metrów kwadratowych i znajdziesz tu inspiracje z całego świata!
Lokalizacja: Terminal 1, hala odlotów, poziom E1.
Swatch
Swatch to sklep z zegarkami założony w 1983 roku przez Ernsta Thomke, Elmara Mocka i Jacquesa Mullera. Swatch opracował zegarki w odpowiedzi na kryzys w latach 70. i 80, podczas którego niedrogie zegarki cyfrowe z Japonii konkurowały z europejskimi zegarkami mechanicznymi. Odkryj nowe zegarki, pełne prestiżu!
Lokalizacja: Terminal T1, hala odlotów, poziom E1.
Look 54
Berlińska marka mody, to asortyment z Berlina, a jej głównymi tematami są „Rock & Roll” i „Berlin Way of Life”. W siedzibie Charlottenburg są wytwarzane koszule, bluzy, kurtki czy akcesoria od 2002 roku. Look 54 jest partnerem Svarowskiego od ponad 17 lat.
Lokalizacja: Terminal T1, hala odlotów, poziom E1.
Lloyd
Niemiecka marka Lloyd powstała w 1888 roku, założona została przez H.F.Meyera, na początku przedsiębiorstwo funkcjonowało pod nazwą H.F.-Meyer-Schuhfabrik. Nazwa Lloyd pojawiła się 30 maja 1905 roku. W 1968 roku Lloyd został oficjalnym partnerem niemieckiej drużyny olimpijskiej. W 1978 marka zdobyła nagrodę w branży modowej we Włoszech. W 2000 roku został otwarty Concept Store Lloyd przez wieloletniego klienta w Melbourne. Od 2000 roku Lloyd prowadzi „fabrykę obuwia przyszłości”. W 2007 roku otwarto nowy concept store w Budapeszcie. W 2011 roku funkcjonowało już 20 concept stores w Niemczech. W 2013 roku Lloyd świętowało 125-rocznicę. Obecnie Lloyd sprzedaje kurtki, buty i akcesoria modowe.
Lokalizacja: Terminal T1, hala odlotów, poziom E1.
Fabriano Boutique
Fabriano Boutique oferuje skórzane portfele, notatniki, akcesoria takie jak przybory do pisania czy albumy. Firma ma siedzibę we Włoszech w Weronie.
Lokalizacja: Terminal T1, hala odlotów, poziom E1.
Na lotnisku znajdują się także sklepy LEGO Store, Blumenhaus Schamp, REWE, tech2go, Gant, Ampelmann, Spreewald & more, Marco Polo, Picard, Capi, Hour Passion, WHSmith & Innotion, promobo, Sweet Capital.
Restauracje na lotnisku BER
Na lotnisku znajdują się restauracje:
- Kamps Bakery
- Berlin Pub
- Bäckerei – Cafe Dreißig
- Traiteur
- Laggner Bräu
- Hermann’s
- Nordic Bar
- Berliner Kaffeerösterei
- Goodman & Filippo
- Witty’s Bioland
- Ick bin ein Berliner
- Klässig’s Fish and Chips
- Starbucks
- east side Berlin
- Deli Berlin i inne.
Linie lotnicze, które operują z Berlin Brandenburg Airport
- Aegean Airlines
- Aer Lingus
- Air Alsie
- Air Arabia Egypt
- Air Baltic
- Air Cairo
- Air Dolomiti
- Air France
- Air Malta
- Air Serbia
- AIS Airlines
- Alba Star
- Alitalia
- Almasria Airlines
- Arkia
- ASL Airlines
- Austrian Airlines
- Azerbaijan Airlines
- British Airways City Flyer
- Bluebird
- British Airways
- Brussels Airlines
- Bulgaria Air
- Condor
- Corendon Airlines
- Corendon Airlines Europe
- Croatia Airlines
- Danish Air Transport
- easyjet
- easyjet Europe
- easyjet Switzerland
- Egypt Air
- El Al
- European Air Charter
- Evelop
- Eurowings
- Evelop
- Finnair
- Fly Egypt
- Flyr
- Freebird Airlines
- Freebird Airlines Europe
- Hainan Airlines
- Hibernian Airlines
- Iberia
- Iberia Express
- Icelandair
- Iraqi Airways
- Israir
- KLM
- KLM Cityhopper
- LOT Polish Airlines
- Lufthansa
- Luxair
- MIAT Mongolian Airlines
- Neos
- Nesma Airlines
- Norse Atlantic Airways
- Norwegian Air International
- Norwegian Air Shuttle
- Nouvelair Tunisie
- Olympus Airways
- Onur Air
- Pegasus Airlines
- Play
- Qatar Airways
- Royal Air Maroc
- Royal Jordanian
- Ryanair
- SAS
- Scoot
- Sky Alps
- Smartlynx
- Smartwings
- SundAir
- SunExpress
- SWISS
- Tailwind Airlines
- TAP Air Portugal
- Trade Air
- Transavia Airlines
- Transavia France
- TUIfly
- Tunisair
- Turkish Airlines
- Ukraine International Airlines
- United Airlines
- Vueling Airlines
- Wings of Lebanon
- Wizzair
Tekst opracowany w oparciu o źródła:
- Bowlby, Chris (29 June 2019). „The airport with half a million faults”. BBC News – via www.bbc.co.uk.
- aerotelegraph.com – „Moving schedule” (German) 1 October 2020
- dmm.travel – „Schönefeld becomes history on 25 October 2020” (German) 7 September 2020
- Appenzeller, Gerd (2 December 2011). „Die Akte Schönefeld – 1989 bis 1996” [The Schönefeld Act – 1989–1996]. Der Tagesspiegel (in German).
- Schümann, Timm (19 September 1998). „Hochtief baut in Schönefeld” [Hochtief expands in Schönefeld]. Die Welt (in German).
- Neumann, Peter (20 May 2003). „Pleiten, Pech und Pannen in Schönefeld” [Bad luck and mishaps in Schonefeld]. Berliner Zeitung (in German).
- „Großflughafen Berlin nimmt offenbar Kartell-Hürde” [Berlin airport apparently clears antitrust hurdle]. Handelsblatt (in German). Reuters. 2 February 2001.
- „Privatisierung von Hauptstadt-Flughafen gescheitert”[Privatisation of Capital Airport Failed]. Frankfurter Allgemeine Zeitung (in German). 22 May 2003.
- „Planfeststellungsbeschluss des Landes Brandenburg für den Ausbau des Flughafens Berlin-Brandenburg International”[Resolution for the spatial planning of BBI by the state of Brandenburg] (in German). Potsdam: Government of Brandenburg. 13 August 2004. Archived from the original on 27 April 2009.
- „Can a New Airport Make this City Soar?”. Der Spiegel. 16 March 2006.
- „Planfeststellungsbeschluss zum BBI des Brandenburgischen Ministeriums für Infrastruktur und Raumordnung” [Resolution of spatial planning for BBI] (PDF) (in German). Brandenburg Ministry for Infrastructure and Spatial Planning. 13 August 2004. pp. 327–328, 355. Archived from the original (PDF) on 26 March 2009.
- „Urteil des Bundesverwaltungsgerichts BVerwG 4 A 1073.04” [Ruling by the Federal Administrative Court of Germany, paragraph 193] (PDF) (in German). Leipzig. 16 March 2006. p. 86.
- Newmann, Peter (7 October 2008). „Noch nicht gebaut und schon teurer” [Not yet built and already more expensive]. Berliner Zeitung (in German).
- „More Fire Safety Problems: Berlin Airport Faces Further Possible Delays”. Der Spiegel. 12 November 2012.
- „October Launch Scrapped: Berlin Airport Opening Delayed Yet Again”. Der Spiegel. 7 January 2013.
- „Air Berlin plant vorerst kein Drehkreuz in Berlin” [Air Berlin is not planning a hub in Berlin]. Rundfunk Berlin-Brandenburg(RBB). 21 June 2017.
- Wedekind, Olaf (5 November 2015). „BER wird jetzt offiziell Provinz-Flughafen—BER now officially province airport” [BER is now officially a provincial airport]. Bild (in German).
- „Deutsche Bahn verklagt BER-Flughafengesellschaft auf 70 Millionen Euro Schadenersatz” [Deutsche Bahn sues BER airport company for damages of 70 million euros]. Focus (in German). 1 November 2015.
- „Pannen-Airport: Berliner Flughafen soll Millionen für ungenutzte Bahnhöfe zahlen”[Defective Airport: BER to pay millions for unused station]. Der Spiegel (in German). 1 May 2016.
- Appenzeller, Gerd (2 May 2016). „Strenge BER-Auflagen? Woanders sind die Standard”[Rigid requirements for BER? They are standard elsewhere]. Der Tagesspiegel (in German).
- Metzner, Thorsten (9 November 2015). „BER-Management wurde nicht unabhängig kontrolliert” [BER management was not independently controlled]. Der Tagesspiegel (in German).
- „Pavillons am neuen Hauptstadtflughafen BER sind fertig”. airliners.de. Retrieved 17 May 2016.
- „Press Kit” (PDF). Berliner Flughafen-Gesellschaft mbH. Archived from the original (PDF) on 30 July 2014.
- Flughafen Berlin Brandenburg Handbuch (PDF). Berliner Flughafen-Gesellschaft mbH. Archived from the original (PDF) on 17 April 2012.
- airliners.de – „How airlines sort themselves at BER” (German) 1 November 2020.
- tagesspiegel.de (German) 25 September 2020.
- aerotelegraph.com (German) 31 July 2019.
- berlin-airport – Our Terminals T1, T2 and T5 retrieved 4 October 2020.
- https://ber.berlin-airport.de/en/orientation/getting-here/car.html
- https://ber.berlin-airport.de/en/flying/covid-19.html
- https://www.dw.com/pl/naukowcy-alarmuj%C4%85-w-niemczech-konieczny-twardy-lockdown/a-55872253