Lotnisko Berlin Tempelhof/Berlin Tempelhof Airport

Lotnisko Berlin Tempelhof/Berlin Tempelhof Airport

Lotnisko Berlin Tempelhof

Lotnisko Berlin Tempelhof, kod IATA THF, kod ICAO EDDI, to zamknięte lotnisko w Berlinie w dzielnicy Tempelhof-Schöneberg, 4 kilometry od centrum Berlina. Lotnisko zamknięto w 2008 roku, pozostawiając lotniska Tegel oraz Schönefeld jako dwa główne działające w stolicy Niemiec. Lotniska Tegel oraz Schönefeld mają zostać zamknięte po otwarciu Berlin Brandenburg Airport (Flughafen Berlin Brandenburg).

Byłem na lotnisku Tempelhof w lipcu 2018 roku 🙂 zafascynowało mnie od pierwszego wejrzenia. Część lotniska jak pasy startowe i płyta postojowa jest udostępniona dla każdego. Natomiast budynek terminala wewnątrz jak i część płyty przy terminalu można zwiedzać z przewodnikiem. Część płyty jest obecnie ogrodzona, ciekawostka stoi tam samolot Douglas DC-4 Skymaster (C-54 Skymaster).

Historia lotniska

Początki lotniska Tempelhof

Lotnisko Tempelhof zostało zatwierdzone przez Ministra Transportu 8 października 1923 roku. Stary terminal został skonstruowany w 1927 roku. Tempelhof był jednym z trzech kultowych lotnisk przed II wojną światową, innymi były London Croydon Airport oraz Paris – Le Bourget Airport. Od 6 stycznia 1926 roku Deutsche Luft Hansa działała na Tempelhof. Jako część planu Alberta Speera zgodnie z rekonstrukcją Berlina podczas ery nazistów podjęto decyzję o zamiany starego terminalu na nowy budynek w 1934 roku. Hala lotniska i pozostałe budynki miały stać się bramą do Europy, a Berlin miał być stolicą świata. Terminal zbudowany pomiędzy 1936, a 1941 rokiem, liczy 1,2 kilometrów kwadratowych. Lotnisko centralne Tempelhof-Berlin (Zentralflughafen Tempelhof-Berlin) miało jako zaletę dogodną lokalizację kilka minut od centrum Berlina i szybko stał się jednym z zatłoczonych lotnisk. W latach 1938-1939 odbywały się na lotnisku 52 loty zagraniczne i 40 krajowych w ciągu dnia. Nowy terminal stał się siedzibą Deutsche Luft Hansa, narodowej niemieckiej linii lotniczej.

II wojna światowa

Podczas drugiej wojny światowej terminal wybudowany w 1927 roku zamknięto dla ruchu cywilnego i wszystkie samoloty cywilne przeniesiono na lotnisko w Rangsdorf do 7 marca 1940 roku. Od stycznia 1940 roku aż do 1944 roku, Wesser Flugzeugbau montowało Junkersa Ju 87 (bombowiec), ponadto montowało myśliwiec Focke-Wulf Fw 190 w hali głównej oraz w hangarach od 3 do 7 w nowym terminalu. 21 kwietnia 1945 roku Deutsche Luft Hansa wykonało ostatni lot rejsowy, a w dodatkowych dniach nieregularne loty z lotniska Johannisthal, z postojem na Tempelhof, by przewieźć ładunku do Travemünde i Monachium. W Monachium Luft Hansa utworzyła swoją siedzibę przenosząc ją z Tempelhof. Dwa dni później 23 kwietnia Luft Hansa odbyła lot z Tempelhof do Madrytu jednak samolot został zestrzelony na południu Niemiec. Wojska radzieckie zajęły Tempelhof w bitwie o Berlin w dniach 28 i 29 kwietnia 1945 roku. Siły radzieckie przeczesywały stary i nowy terminal, szukając wyjątkowych rzeczy, ukrytych miejsc i dokumentów. Podczas poszukiwań wysadzili wzmocnione wejście do trzypoziomowego schronu, w którym znajdowały się filmy Hansa Luftbild GmbH, spółki zależnej Luft Hansy specjalizującej się w fotografiach lotniczych. Po wysadzeniu niemożliwe stało się na kilka tygodni wejście do biura w północnym skrzydle głównego terminala. Radziecki dowódca nakazał zalanie wodą niższych poziomów. Bez sprawnego zaopatrzenia w wodę w rozdartym wojną Berlinie, było to możliwe tylko dlatego, że nowy terminal, który poniósł tylko niewielkie szkody wojenne, posiadał własną elektrownię i wodę podziemną z podziemnymi zbiornikami pod północnym placem nowego terminala. 8 maja 1945 roku zachodni alianci i sprzymierzeni z nimi niemieccy sygnatariusze wylądowali na lotnisku Tempelhof.

Na początku maja Weser Flugzeugbau otworzył swoją pracownię w hangarze 7, aby naprawić tramwaje. W następnych tygodniach berlińczycy napadali na wszystkie niestrzeżone części otwartych budynków, szukając żywności lub czegokolwiek, co było przydatne w handlu na czarnym rynku.

Tempelhof po II wojnie światowej

Zgodnie z umowami jałtańskimi Lotnisko Berlin Tempelhof zostało przekazane 2. Armii Pancernej Armii Amerykańskiej 2 lipca 1945 roku przez Związek Radziecki w ramach amerykańskiego sektora okupacyjnego w Berlinie. Porozumienie to zostało później sformalizowane przez umowę poczdamską z sierpnia 1945 roku, która formalnie podzieliła Berlin na cztery sektory okupacyjne.

10 lipca 1945 roku 852 Batalion Lotnictwa Inżynieryjnego przybył do Tempelhof i przeprowadził naprawę nowego terminalu. Po tym jak Sojusznicza Rada Kontroli uzgodniła korytarze powietrzne w Berlinie pod kontrolą Centrum Bezpieczeństwa Lotniczego w Berlinie, otwarto w lutym 1946 roku ponownie lotnisko Tempelhof umożliwiając uruchomienie połączeń lotniczych cywilnych.

Blokada Berlina Zachodniego

20 czerwca 1948 roku władze radzieckie, powołując się na trudności techniczne, wstrzymały cały ruch lądowy i wodny z zachodnich sektorów Berlina. Jedynym pozostałym dostępem do miasta były korytarze powietrzne przez Radziecką Strefę Okupacyjną.  Operacja Vittles zaczęła się 26 czerwca, kiedy samoloty Douglas C-47 Skytrain przewiozły 80 ton jedzenia na Tempelhof, mało niż oczekiwane 4500 ton jedzenia i innych rzeczy potrzebnych do życia. Jednak siły zostały wzmocnione przez samoloty transportowe United States Navy o Royal Air Force, a także British European Airways (BEA) i wiele brytyjskich, prywatnych, niezależnych linii lotniczych. W dniu 15 października 1948 roku w celu promowania większego bezpieczeństwa i współpracy pomiędzy oddzielnymi wysiłkami amerykańskich i brytyjskich sił powietrznych, sojusznicy stworzyli jednolite dowództwo – Połączone Siły Powietrzne Grupy Zadaniowej pod dowództwem generała majora Williama H. Tunnera. 52. eskadra USAF została tymczasowo przydzielona do Tempelhof. Stary terminal lotniczy z 1927 roku został rozebrany w 1948 roku w celu stworzenia dodatkowej przestrzeni do rozładunku kolejnych samolotów. Ostatni transport dotarł w dniu 30 września 1949 roku.

Zimna wojna

Wraz z nasileniem się zimnej wojny pod koniec lat 50. i 60. problemy z dostępem do Berlina Zachodniego, zarówno lądowe jak i powietrzne nadal powodowały napięcia. Przez cały okres zimnej wojny Tempelhof był głównym terminalem amerykańskich wojskowych samolotów transportowych docierających do Berlina Zachodniego. Wraz z upadkiem muru berlińskiego po ponownym zjednoczeniu Niemiec zakończyła się obecność amerykańskich sił w Berlinie. Jednostka USAF 7350th w Tempelhof została zlikwidowana w czerwcu 1993 roku. W lipcu 1994 roku w obecności prezydenta Clintona, brytyjskie, francuskie i amerykańskie siły powietrzne i lądowe w Berlinie zostały zlikwidowane podczas ceremonii na polu Four Ring Parade w McNair. Zachodni alianci zwrócili miasto Berlin rządowi niemieckiemu. Armia USA w sierpniu 1994 roku po 49 latach zakończyła swoją obecność wojskową w Berlinie.

Tekst w oparciu o:

  1. Wikipedia

2. Laurenz Demps and Carl-Ludwig Paeschke, Flughafen Tempelhof: Die Geschichte einer Legende, Berlin: Ullstein, 1998.

3. „1972-2018 – Flight Archive” – flightglobal.com

4. „Air France – 1972-2017 – Flight Archive” – flightglobal.com

« z 2 »

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Content is protected !!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close