Najważniejsze wyszukiwarki to:
- Google – najważniejsza wyszukiwarka, realizująca ponad 25 milionów zapytań każdego dnia. Stworzona w 1998 roku przez Larry’ego Page’a i Siergieja Brina, w czerwcu 2000 roku miała bazę danych zawierającą 560 milionów stron.
- Yahoo! – najsłynniejszy portal na świecie, utworzony jako katalog sieciowy, następnie zmienił się w crawler-wyszukiwarkę. Obecnie Yahoo! wykorzystuje dane dostarczane przez Bing.
- Overture – Pierwsza wprowadziła metodę Pay Per Click, obecnie w Europie zastąpiona przez Yahoo! Search Marketing.
- Ask Jeeves/Teoma – Posiada zdolność do odpowiadania na pytania w języku naturalnym. Wyniki obejmują m.in. linki sponsorowane, linki płatne systemu Google AdWords.
- Bing (dawniej MSN) – Oficjalna wyszukiwarka Microsoftu.
- Alta Vista – wyszukiwarka stworzona przez Digital. Otrzymuje linki sponsorowane od Overture, zaś wyniki własnego katalogu od LookSmart.
- AOL – dostarcza linki sponsorowane przez Google AdWords (Google Ads). Bazuje głównie na wynikach Google’a.
- Lycos – Katalog jest zarządzany przez projekt Open Directory, linki sponsorowane Overture.
- Facebook Search wykorzystuje silnik Binga, wyszukiwarka Microsoftu wykorzystuje lajki Facebooka do pokazywania dodatkowych informacji w SERP.
- Search Alliance Yahoo! oraz Microsoftu. W USA i Kanadzie przekazano technologię Yahoo! na platformy Microsoftu
- Yandex. Wyszukiwarka rosyjska, które jest w stanie odczytywać strony pochodzące z Facebooka.
- Ask.com. Słynna wyszukiwarka, która jednak straciła na znaczeniu. Będąca własnością firmy IAC, jest preferowana w sieci, ale nie ma szans w walce z konkurentami.
Niektóre zdjęcia na stronie i fanpage’u flyingcomp zostały umieszczone legalnie z darmowego banku zdjęć: pixabay.
Tekst „Wyszukiwarki” opracowany został przez Adama Stopę w oparciu o źródła:
- „SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu” – Marco Maltraversi.
Image by Simon Steinberger from Pixabay