SEO – Link building i strategie off site. Popularność witryny.

SEO – Link building i strategie off site. Popularność witryny.

Link building to działania związane z optymalizacją stron czy innych serwisów internetowych, zarówno wewnątrz i na zewnątrz danej strony, których celem jest zwiększenie ilości wejść na stronę lub zwiększenie linków zwrotnych. Głównym celem jest oczywiście poprawa widoczności strony w wyszukiwarce, np. Google.

Linki wewnętrzne są umieszczone wewnątrz jednej witryny i dzięki nim odwiedzający mogą łatwo poruszać się po stronie internetowej. Linkowanie wewnętrzne jest bezkosztowe.

Linki zewnętrzne są umiejscowione na witrynach zewnętrznych.

Linki mogą być także naturalne i nienaturalne. Naturalne pojawiają się, gdy któryś z internautów umieści link naszej witryny na innej stronie. Nienaturalne polegają na umieszczaniu linków za pomocą programów automatyzujących pozyskiwanie linków, np. systemy wymiany linków, spamowanie forów czy blogów. Jednak zalicza się to do Black Hat SEO, czyli zakazanych praktyk pozycjonowania i optymalizacji stron www.

Jeśli pozycjonowanie w wyszukiwarkach zależało by tylko od on site factors czyli parametrów wewnętrznych, to jakość wyników dostarczanych, np. przez Google byłaby nienajlepsza. Aby walczyć i wygrać walkę z Black Hat SEO i spamowaniem, udoskonalono algorytmy wyszukiwarek i obecnie pozycjonowanie zależy od wielu czynników. Z biegiem czasu od wyszukiwarek żądamy coraz lepszych wyników, które są powinny być dopasowane do zapytań. Jednym z elementów jest popularność witryny. By była ona popularna oprócz link popularity powinniśmy posiadać linki dobrej jakości, pozytywne komentarze i opinie oraz dobrą widzialność w social media (mediach społecznościowych).

Czynniki sukcesu – popularność, reputacja, wiarygodność

Popularność – Witryna ma tę cechę, gdy jest popularna i ma dobrą widzialność Internecie.

Reputacja – Określa, jakie są opinie w Internecie o naszej witrynie internetowej, czy marce.

Wiarygodność – To co publikujemy w sieci, powinno być wiarygodne i dokładne.

Czynniki wykorzystywane do określania współczynnika PRW (popularność, reputacja, wiarygodność):

Pagerank – Wartość pomiędzy 0 i 10, wyznaczana przez Google’a, jednak tracąca na swej popularności. Wartość pagerank nie jest aktualizowana w czasie rzeczywistym lecz sprawdzana co określony czas. Istnieją narzędzia, na których można zobaczyć pagerank swojej witryny internetowej, np.: http://www.prchecker.info/check_page_rank.php

czy Google Toolbar.

Alexa rank – System oceny witryn, której przyznaje się określoną wartość. Jeśli witryna otrzymała wartośc 1, oznacza to, że jest maksymalnie wiarygodna i popularna. By zobaczyć punktację swojej witryny, wystarczy wejść na www.alexa.com.

Trustrank – Pierwotnie patent Yahoo!, który opracował Yahoo!, jednak został przejęty przez Google’a. Jest to algorytm, który analizuje linki w celu oddzielenia przydatnych stron internetowych od spamu. Google ten algorytm dopracował, ale do działania wymaga on pomocy człowieka.

Mozrank – Wartość wyrażona w skali logarytmu dziesiętnego, który określa popularność witryny internetowej. Wartość tę możemy obliczyć z dwoma wartościami takimi jak domain authority i page authority, za pomocą narzędzia: opensiteexplorer.org.

Topical trustrank – Jest to udoskonalenie oceny trustrank. Jeśli dana witryna internetowa należy do dużych społeczności, to zyskuje zaufanie topical trustrank. To rozwiązanie umożliwia standaryzację wartości trustrank przez podzielenie jego wagi przez liczbę zależną od tematu hub (seed) witryn i macierzy linków oceny trustrank.

Webrank – Wskaźnik Yahoo! do pomiaru popularności strony internetowej. Dane umożliwiają określenie wartości od 0 do 10.

Expert rank – Algorytm wykorzystywany przez Ask.com, który dostarcza wyniki wyszukiwania poprzez identyfikację najbardziej wiarygodnych witryn w sieci.

Są to podstawowe wskaźniki, które umożliwiają monitorowanie naszej popularności w wyszukiwarkach. Nie możemy zapominać o tym, że gdy pojawiły się social media, to poszerzyło to możliwości – gdy mówimy o PRW (popularność, reputacja, wiarygodność), musimy także i ten scenariusz uwzględnić. Musimy odpowiednio zarządzać linkami outbound, które umożliwia zwiększenie wiarygodności. Oto zalecenia, których należy przestrzegać przy linkowaniu zewnętrznej witryny do zewnętrznego zasobu:

  • powinniśmy zawsze kontrolować to, co linkujemy – powinniśmy sprawdzać, czy witryna, z którą się łączymy, jest wiarygodna,
  • wykorzystywać spójna anchor teksty – czyli posługiwać się odpowiednimi słowami kluczowymi, zgodnymi z linkowanym tematem,
  • sprawdzać poprawność linków.

Nasze teksty i treści powinny być dobrze przygotowane i wyartykułowane, linki powinny być także dobrze wykorzystywane. Linki inbound, czyli linki skierowane do naszej witryny odgrywają także znaczącą rolę w SEO.

Kontrolowanie wskaźników popularności

Wtyczki do Mozilli Firefox:

  • Webrankstats,
  • SeoQuake.

Wtyczka do Google Chrome:

  • Chrome SEO.

Czy wiek backlinków ma znaczenie?

Im starszy jest link, tym więcej ma w sobie wartości pomiędzy połączonymi witrynami. Nowy backlink na witrynie internetowej, która jest stale przebudowywana może nie być tak samo wartościowy jak backlink na starej witrynie. Jednak linki mniej starsze również odgrywają ogromną rolę w SEO.

W przypadku słów kluczowych, także również backlinki powinny się znajdować u góry witryny internetowej, są wtedy ważniejsze, niż te u dołu witryny. Dla użytkownika po prostu jest wygodniejsze śledzenie linków u góry strony niż przeglądać całość witryny od góry do dołu.

Patent Google’a z czerwca 2004 roku mówi, że wszystkie linki mają tę samą wartość, gdyż nie wszystkie są śledzone z jednakowym prawdopodobieństwem. Typowy użytkownik będzie klikał linki umieszczone w tekście niż te napisane małą czcionką w stopce. Czynniki, które możemy wykorzystywać do oceny dobrego linku na stronie, to:

  • rozmiar i kolor tekstu,
  • anchor tekst,
  • położenie wewnątrz podrozdziału,
  • położenie na stronie (nagłówek, stopka, pasek boczny),
  • rodzaj linku,
  • URL linku,
  • czy link znajduje się powyżej zgięcia strony czy nie.

Oryginalna treść patentu:

„A system generates a model based on feature data relating to different features of a link from a linking document to a linked document and user behavior data relating to navigational actions associated with the link. The system also assigns a rank to a document based on the model.

Systems and methods consistent with the principles of the invention may provide a reasonable surfer model that indicates that when a surfer accesses a document with a set of links, the surfer will follow some of the link with higher probability than others. This reasonable surfer model reflects the fact that not all of the links associated with a document are equally likely to be followed. Examples of unlikely followed links may include „Terms of Service” links, banner advertisements, and links unrelated to the document.”

W maju 2014 roku Matt Cutts odpowiedział na pytanie „Jaki wpływ na poziomie pageranku mogą mieć dwa linki na jednej stronie skierowane do tego samego celu, z zakotwiczonym odmiennym tekstem?” Odpowiedział, że pagerank istnieje oddzielnie w każdym z dwóch linków, jak i we wszystkich innych linkach istniejących na stronie. Ponadto Cutts twierdzi, że „Google uwzględnia wszystkie linki strony, lecz nie może się zdecydować na wybranie tylko jednego linku strony lub niektórych linków”, lecz teraz Google bierze pod uwagę tylko tekst zakotwiczony.

Łączenie witryn za pomocą linków

Łączenie witryn za pomocą linków to łączenie witryny A z witryną B, witryny B z witryną C i witryny C z witryną A. W ten sposób możemy linkować szereg witryn internetowych. Google uważa, że „Zanim rozpoczniesz linkowanie, zastanów się, czy crosslinki mogą stworzyć jakąś wartość. Jeśli witryny są pokrewne, czyli na przykład witryna poradników samochodowych linkująca się z witryną części zamiennych do aut – to może to mieć sens, gdyż takie linki są organiczne i użyteczne. Natomiast cross-linking pomiędzy tuzinami czy setkami witryn prawdopodobnie nie stworzy wartości”. Dlatego by łączyć naszą sieć witryn nienarażając się na kary powinniśmy:

  • łączyć witryny internetowe o podobnej tematyce,
  • jeśli prowadzimy firmę typu software house, to łączenie witryn z tym samym IP może być ryzykowne, gdyż wyszukiwarka patrzy czy witryny są na jednym serwerze i tym samym IP,
  • warto wybierać małą ilość witryn, ale wysokich jakościowo.

Linki są bardzo ważne jeśli chodzi o optymalizację i pozycjonowanie on-site i off-site witryny internetowej, można tworzyć linki w postaci tekstu, obrazu czy animacji gif. Lepiej oczywiście jest posiadać dużą ilość linków z różnych domen niż z tej samej jednej domeny. Wtedy rośnie nasza rozpoznawalność i reputacja. Najlepiej posiadać linki z witryn pewnych i zaufanych. Linki mogą znajdować się wewnątrz treści i jest to lepsze niż gdyby miały znajdować się w przypadkowych miejscach. Linki tekstowe mają większą wagę niż linki w obrazach i mają od nich większą wartość. Także linki, które są umieszczone w tekście czy artykule są uważane za ważniejsze niż linki umieszczone w stałym miejscu w witrynie internetowej.

Linki, które znajdują się w tagu NOSCRIPT są niewidoczne dla odwiedzających, także mają małą wagę.

Linki mogą występować w postaci anchor text, czyli w postaci tekstu, w który klikamy. Jest to częsty sposób na pozycjonowanie słowa kluczowego, jednak nie można tego wykorzystywać zbyt często. Warto starać się mieć linki z różnymi anchor tekstami. Istnieją witryny, które umożliwiają skrócenie linku. Jedna z najbardziej znanych to witryna zarządzana przez Google’a lub bit.ly. Możemy linkować bezpośrednio z jednej strony na inną, możemy także wprowadzać link na wszystkie podstrony witryny (np. w pasku bocznym lub stopce). Warto korzystać także z atrybutu „nofollow”, który mówi wyszukiwarkom, by nie dodawać linku do zbioru witryn wyszukiwarki.

Jeśli jest konieczny pomiar wiarygodności linku, to warto wiedzieć, wiarygodność danego linku jest bardzo ważna. Jedni zwracają uwagę na pagerank, a inni wykorzystują Mozbar, które pokazuje domain authority, page authority czy mozrank. Inni korzystają też z Alexa. Czasem jednak warto uzyskać linki z witryn niszowych, bo mogą one okazać się ważniejsze niż linki z dużych portali, które nie są tematycznie powiązane z naszą witryną. Warto także wiedzieć jaki ruch generuje linkowana witryna, np. za pomocą SEMRush. Linki najlepiej umieszczać wewnątrz tekstu i w bocznym pasku lub w stopce. Warto się nauczyć szybkiego identyfikowania witryn internetowych, które mają wysoką jakość, jest to bardzo ważne w Link Buildingu.

Atrybut rel=”nofollow”

Google po wprowadzeniu aktualizacji Google Panda, EMD Update czy Google Penguin zrewolucjonizował świat SEO i w praktyce autorzy artykułów w sieci muszą przyglądać się mechanizmom tworzonym i wprowadzanym przez Google’a. Gdy utworzymy anchor teksty ze słowem kluczowym, które będzie sprowadzało wszystkie linki na stronie internetowej, może to uruchomić procedury, np. Google Penguin i ukaranie naszej witryny. We wrześniu 2013 roku webmasterzy zauważyli bardzo duże spadki lub wzrosty odwiedzin, był to sygnał o testach Google’a, konkretniej testach jego algorytmu. Dlatego linki prowadzące na naszą witrynę powinny być jak najbardziej naturalne, z różnymi anchor tekstami, oraz „follow” lub „nofollow”. Atrybut rel=”nofollow” powinniśmy wprowadzać w widżetach lub linkach przychodzących z płatnych reklam.

Pisząc artykuły i pozycjonując link we wpisie lub płatnych reklamach, musimy umieszczać atrybut rel=”nofollow”, a na dole artykułu powinniśmy umieszczać informacje, np. „treść sponsorowana” lub „tekst sponsorowany”. Jeśli to zrobimy, to nie zostaniemy ukarani przez Google Penguin.

Zatem wszystkie ogłoszenia reklamowe, banery lub tekstowe czy widżety muszą mieć atrybut rel=”nofollow”, ponadto w artykułach płatnych musimy umieść informację „treść sponsorowana”, a linki w stopce strony internetowej muszą także mieć atrybut rel=”nofollow”.

Sam termin Link building oznacza tworzenie linków, umożliwia on powiększanie zaplecza i większą liczbę odwiedzających, a co za tym idzie poprawienie pozycji witryny internetowej w wyszukiwarce. W 2012 roku Google ogłosił nową politykę w zakresie oceny linków. „Często wykorzystujemy charakterystykę linków w celu poznania tematyki strony przyjmującej dany link. Zmieniliśmy sposób oceny linków – w szczególności, nie wykorzystujemy już metod analitycznych używanych przez szereg lat. W wielu miejscach przeprojektowaliśmy lub usunęliśmy całkowicie części naszego algorytmu”. Google zdezaktywował metody klasyfikacji związanej z tekstem zakotwiczenia (anchor tekst) oraz bardziej dokładniej zarządza oceną linków na podstawie kontekstu.

Istnieje możliwość zakupu linków, wtedy na wskazanych stronach internetowych pojawi się link do naszej witryny internetowej, jednak warto korzystać z tej opcji z umiarem i z ostrożnością. Nie wolno tego nadużywać. Wyszukiwarki potrafią ustalić, czy linki pochodzą z farmy linków lub ze stron o zupełnie innej tematyce niż nasza. Witryny wtedy mogą nas ukarać. Jeśli kupimy link lub przestrzeń reklamową, musimy spojrzeć na pagerank i wiarygodność witryny, wykorzystywać różnorodne anchor teksty i unikać wykorzystywania linków z witryn o zupełnie innej treści niż nasza witryna internetowa.

Istnieją jeszcze katalogi witryn internetowych, kiedyś bardzo popularna metoda promocji strony internetowej poprzez umieszczenie linku w katalogu. Jednak obecnie już jest to uważane za spamowanie i technika Black Hat SEO.

Obecnie warto się promować na blogach, np. poprzez umieszczanie gościnnych wpisów i linkowanie. Warto także, gdy prowadzimy własną firmę, utworzyć bloga firmowego i tworzyć wartościowe posty. Blogi odnoszą duże sukcesy, jeśli chodzi także o firmy. Firmowy blog może przyciągnąć rzesze czytelników, co może zaowocować skorzystaniem z usług firmy. Najbardziej znanymi platformami do tworzenia blogów są:

  • WordPress,
  • Blogger (Blogspot),
  • Joomla,
  • Wix,
  • Tumblr,
  • Live Journal.

Warto tworzyć bloga, gdyż umożliwia nam zdobywanie klientów, jednak warto pisać bloga przejrzyście, wstawiając obrazy i filmy oraz pisać odpowiednim językiem. Warto także bloga często aktualizować, gdyż użytkownicy przestają odwiedzać bloga, gdy jest on przez długi czas nieaktualizowany. Musimy także monitorować komentarze, zabezpieczać się przed spamem i komentować, np. nie obrażając nikogo.

Social bookmarking

Social bookmarking to określenie serwisów, które umożliwiają dzielenie się swoimi newsami i najnowszymi treściami z innymi użytkownikami poprzez odpowiednie otagowanie witryn internetowych i tworzą je użytkownicy danej społeczności. Obecność na kanałach social bookmarkingu umożliwia wzrost popularności, np. naszego bloga czy naszej marki. Przykładowe serwisy social bookmarkingu, to:

  • Reddit,
  • Digg,
  • Twitter,
  • Slashdot,
  • Wykop.

Marketing wirusowy

Poprzez marketing wirusowy możemy rozesłać wiadomości w sposób bardzo szybki, sam mechanizm rozchodzenia się wiadomości może zadziałać w kilka minut i skierować duży ruch na stronę internetową. Jeśli napiszemy artykuł czy krótki wpis na blogu i zasygnalizujemy go w kanałach social bookmarkingu czy social media, to z pewnością znajdą się użytkownicy, którzy polubią wpisy, czy dalej przekażą i udostępnią naszą treść. Wszystko to wpłynie na zwiększenie ruchu na stronie internetowej firmy.

Marketing wirusowy jest odmianą marketingu szeptanego, a social media opierają się na ideologii i technologii Web2.0.

Dla pomiaru efektywności kampanii marketingu wirusowego wykorzystuje się wskaźnik ROI, czyli zwrotu z inwestycji. Ogólnie wielkość zysku należy podzielić przez nakłady inwestycyjne i sumę przemnożyć przez 100 procent. Zaletami marketingu wirusowego są zapewne bardzo niski koszt komunikacji, szybsze udostępnianie treści i wysoka skuteczność oraz brak bariery czasowej. Wadami są brak kontroli nad rozpowszechnianą treścią czy problemy z anulowaniem kampanii, która się rozeszła, np. w social media, czy social bookmarkingu.

Marketing szeptany to wszelkie działania marketingowe, które docierają do odbiorcy za pomocą bezpośredniego przekazu ustnego. Buzz marketing ma na celu wywołanie szumu i dyskusji wokół danego produktu, jest to podstawa marketingu Web 2.0 czy marketingu wirusowego. Promocję szeptaną pobudzają:

  • czynniki społeczne, np. szacunek do marki czy status społeczny, luksus produktu, czy też zauważalność produktu,
  • czynniki funkcjonalne, czyli udostępnianie informacji,
  • czynniki emocjonalne, czyli odczucia na temat marki i produktu,
  • czynniki hybrydowe, czyli postrzeganie ryzyka.

Zdjęcia na stronie i fanpage’u AS Computer Life zostały umieszczone legalnie z darmowego banku zdjęć: pixabay i unsplash

Tekst “SEO – Link building i strategie off site. Popularność witryny.” opracowany został przez Adama Stopę w oparciu o źródła:

  1. „SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu” – Marco Maltraversi.
  2. Wikipedia.
  3. https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_wirusowy.
  4. https://pl.wikipedia.org/wiki/Marketing_szeptany.

Image by Diggity Marketing from Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Content is protected !!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close