SEO – mikroformaty i mikrodane

SEO – mikroformaty i mikrodane

Mikroformaty są częścią znacznika, który znajduje się na witrynie internetowej z naturalną wartością semantyczną. Jest to część sieci semantycznej. Mikroformaty są modułowe i łatwe w użyciu. Wykorzystywane główne mikroformaty, to:

– hCard – tworzenie struktur danych, które przynależą do osób, firm,

– hCalendar – standaryzacja i identyfikacja wydarzeń i dat,

hReview – opiniowanie produktów i usług,

– hProduct – opisywanie produktów.

Mikroformatów jest znacznie więcej, na witrynie microformats.org jest narzędzie do automatycznego tworzenia struktur danych.

Jeśli mamy kod: <div>

<div>Adam</div>

<div>flyingcomp.pl</div>

</div>

, to po wprowadzeniu mikroformatów, otrzymujemy:

<div id=”hcard-Adam” class=”vcard”>

<div class=”fn”>Adam</div>

<div class=”org”>flyingcomp.pl</div>

</div>

Mikroformaty dostarczają nam informacji na temat prawidłowej interpretacji danych. Google wykorzystuje informacje semantyczne do tworzenie rich snippetów, czyli fragmentów danych, informacji dodatkowych o stronie internetowej. Google używa trzech języków znakowania dla danych, są to: mikroformaty, RDF organizacji W3C oraz mikrodane. Język RDF jest bardzo trudnym językiem i trudniejszym do opanowania niż mikroformaty. Google ogłosił, że mikrodane wykorzystują proste atrybuty HTML do nadawania elementom i cechom krótkich nazw opisowych.

Możemy stworzyć strukturę na stronie kontaktów biznesowych, wykorzystując hCard, gdzie elementami mogą być:

– fn org – nazwa firmy lub organizacji,

– url – link witryny,

– adr – adres firmy,

– tel – numer telefonu,

– geo – współrzędne geograficzne.

Mikroformaty możemy wykorzystywać również na stronach z produktami, gdzie:

brand – marka produktu, category – kategoria, description – opis produktu, fn- nazwa produktu, price – cena produktu, photo URL – zdjęcie produktu, url – link do strony z opisem produktu.

Dodatkowe informacje znajdziemy na stronach internetowych:

www.tinyurl.com/Gmarking

www.tinyurl.com/Gpeople

www.tinyurl.com/Gbusiness

Po utworzeniu strony z mikroformatami możemy poddać weryfikacji kod znacznika: www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

i zawiadomić Google’a o naszej witrynie.

Mikrodane razem z RDF, tworzą zbiór struktur semantycznych dla wyszukiwarek.

Google opisuje mirkodane tak: Specyfiką mikrodanych HTML5 jest sposób przydzielania treściom etykiet w celu opisania określonego rodzaju informacji (na przykład – opinii, informacji o osobach). Każdy rodzaj informacji opisuje określony rodzaj elementu, jak osoba, wydarzenie i opinia. I tak – na przykład – wydarzenie ma takie cechy jak miejsce, godzina rozpoczęcia, nazwę i kategorię.

Atrybuty, które definiują obiekty semantyczne, to: itemscope oraz itemtype, gdzie itemscope – identyfikuje element, itemtype – identyfikuje i opisuje słownictwo, którym zostaje określony rodzaj obiektu. Z tych elementów wywodzi się itemprop, który definiuje cechę, która zostanie oceniona za pomocą treści zawartej w tagu.

Przykład wykorzystania mikrodanych:

<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Person„>Nazywam się <span itemprop=”name”>Adam</span>. To jest moja strona główna: <a href=”https://www.flyingcomp.pl” itemprop=”url”>www.flyingcomp.pl</a></div>

– itemscope wskazuje, że zawarte treści zawarte pomiędzy tagami <div> są elementem,

http://schema.org/Person wskazuje, że elementem jest osoba,

– każda cecha elementu osoby jest określana atrybutem itemprop – na przykład itemprop=”name” opisuje nazwisko osoby.

Możemy tak tworzyć struktury semantyczne dla różnych rodzajów obiektów zdefiniowanych w schema.org. By zweryfikować poprawność kodu, możemy wykorzystać narzędzie Google’a dostępne pod adresem: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets

Artykuł stworzony w oparciu o literaturę: „SEO&SEM – Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu” – Marco Maltraversi, wydawnictwo CeDeWu 2017.

Image by yogesh more from Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Content is protected !!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close