Mikroformaty są częścią znacznika, który znajduje się na witrynie internetowej z naturalną wartością semantyczną. Jest to część sieci semantycznej. Mikroformaty są modułowe i łatwe w użyciu. Wykorzystywane główne mikroformaty, to:
– hCard – tworzenie struktur danych, które przynależą do osób, firm,
– hCalendar – standaryzacja i identyfikacja wydarzeń i dat,
– hReview – opiniowanie produktów i usług,
– hProduct – opisywanie produktów.
Mikroformatów jest znacznie więcej, na witrynie microformats.org jest narzędzie do automatycznego tworzenia struktur danych.
Jeśli mamy kod: <div>
<div>Adam</div>
<div>flyingcomp.pl</div>
</div>
, to po wprowadzeniu mikroformatów, otrzymujemy:
<div id=”hcard-Adam” class=”vcard”>
<div class=”fn”>Adam</div>
<div class=”org”>flyingcomp.pl</div>
</div>
Mikroformaty dostarczają nam informacji na temat prawidłowej interpretacji danych. Google wykorzystuje informacje semantyczne do tworzenie rich snippetów, czyli fragmentów danych, informacji dodatkowych o stronie internetowej. Google używa trzech języków znakowania dla danych, są to: mikroformaty, RDF organizacji W3C oraz mikrodane. Język RDF jest bardzo trudnym językiem i trudniejszym do opanowania niż mikroformaty. Google ogłosił, że mikrodane wykorzystują proste atrybuty HTML do nadawania elementom i cechom krótkich nazw opisowych.
Możemy stworzyć strukturę na stronie kontaktów biznesowych, wykorzystując hCard, gdzie elementami mogą być:
– fn org – nazwa firmy lub organizacji,
– url – link witryny,
– adr – adres firmy,
– tel – numer telefonu,
– geo – współrzędne geograficzne.
Mikroformaty możemy wykorzystywać również na stronach z produktami, gdzie:
brand – marka produktu, category – kategoria, description – opis produktu, fn- nazwa produktu, price – cena produktu, photo URL – zdjęcie produktu, url – link do strony z opisem produktu.
Dodatkowe informacje znajdziemy na stronach internetowych:
Po utworzeniu strony z mikroformatami możemy poddać weryfikacji kod znacznika: www.google.com/webmasters/tools/richsnippets
i zawiadomić Google’a o naszej witrynie.
Mikrodane razem z RDF, tworzą zbiór struktur semantycznych dla wyszukiwarek.
Google opisuje mirkodane tak: Specyfiką mikrodanych HTML5 jest sposób przydzielania treściom etykiet w celu opisania określonego rodzaju informacji (na przykład – opinii, informacji o osobach). Każdy rodzaj informacji opisuje określony rodzaj elementu, jak osoba, wydarzenie i opinia. I tak – na przykład – wydarzenie ma takie cechy jak miejsce, godzina rozpoczęcia, nazwę i kategorię.
Atrybuty, które definiują obiekty semantyczne, to: itemscope oraz itemtype, gdzie itemscope – identyfikuje element, itemtype – identyfikuje i opisuje słownictwo, którym zostaje określony rodzaj obiektu. Z tych elementów wywodzi się itemprop, który definiuje cechę, która zostanie oceniona za pomocą treści zawartej w tagu.
Przykład wykorzystania mikrodanych:
<div itemscope itemtype=”http://schema.org/Person„>Nazywam się <span itemprop=”name”>Adam</span>. To jest moja strona główna: <a href=”https://www.flyingcomp.pl” itemprop=”url”>www.flyingcomp.pl</a></div>
– itemscope wskazuje, że zawarte treści zawarte pomiędzy tagami <div> są elementem,
– http://schema.org/Person wskazuje, że elementem jest osoba,
– każda cecha elementu osoby jest określana atrybutem itemprop – na przykład itemprop=”name” opisuje nazwisko osoby.
Możemy tak tworzyć struktury semantyczne dla różnych rodzajów obiektów zdefiniowanych w schema.org. By zweryfikować poprawność kodu, możemy wykorzystać narzędzie Google’a dostępne pod adresem: http://www.google.com/webmasters/tools/richsnippets
Artykuł stworzony w oparciu o literaturę: „SEO&SEM – Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu” – Marco Maltraversi, wydawnictwo CeDeWu 2017.
Image by yogesh more from Pixabay