Strategia oraz planowanie Strategii SEO i Social Media

Strategia oraz planowanie Strategii SEO i Social Media

Ustalenie strategii i koncepcji jest kluczową sprawą w każdej działalności, szczególnie w SEO i czy w kampaniach Social Media. Określenie strategii do realizacji umożliwia stwierdzenie, które aspekty są najważniejsze oraz ustalenie właściwych zmian do wprowadzenia. Należy pamiętać, że wyszukiwarki czy Social Media rozwijają się, także taktyka i plany muszą być modyfikowane i muszą być elastyczne. Muszą także dostosowywać się do ewentualnych zmian. Jeśli zainicjujemy działania SEO bez odpowiedniego planowania może to przynieść stratę czasu oraz utratę szans na odniesienie sukcesu. Przyjmijmy, że uruchomiliśmy strategię SEO z określoną datą, a później inną strategię z inną datą. Jedna z nich dała pozytywne efekty, ale jest problem, gdyż nie wiemy która to strategia. Pierwszą czynnością powinno być ustalenie działań, które musimy wykonać w naszej kampanii SEO. Musimy ustalić ile godzin poświęcimy na projekt i dostarczyć klientowi spójny projekt budżetu. Postawmy odpowiedź na poniższe pytania:

  • Czy witryna jest nowa, czy już istnieje? Jeśli witryna jest starsza i jest dostępna w internecie i pojawia się w wyszukiwarce, nasza akcja SEO będzie wymagać mniej czasu.
  • Jaki jest wiek domeny? Wiedząc ile lat funkcjonuje domena online, możemy określić ile linków zwrotnych otrzymała witryna interentowa.
  • Czy witryna musi być wielojęzyczna? Czas w przypadku pozycjonowania witryny wielojęzycznej musi być większy.
  • Jaki jest rodzaj tej witryny? Czy to witryna osobista? Czy to jest blog? Czy dotyczy e-handlu? Musimy określić to, by zastosować odpowiednie metody programowania i czy ewentualnie zastosować CMS lub oprogramowanie open source.

Możemy zastosować Analizę SWOT, szczególnie w przypadku Social Media.

Analiza SWOT to heurystyczna technika służąca do porządkowania i analizy informacji. SWOT to skrót od słów – Strenghts, Weakness, Opportunities oraz Threats. Oznaczają one odpowiednio silne strony, słabe strony, szanse i zagrożenia. W ramach analizy projektu badamy siły i słabości. Określenie sił i słabości możemy dokonać przez porównanie do konkurencji. Szanse i zagrożenia możemy badać dzieląc otoczenie na poszczególne składowe i analizując szanse i zagrożenia, które płyną z nich.

S – mocne strony, wszystko to co jest atutem, zaletą,

W – słabe strony, wszystko to co stanowi słabość, barierę,

O – szanse, wszystko to co jest szansą do korzystnej zmiany,

T – zagrożenia, wszystko to co stanowi niebezpieczeństwo, zagrożenie dla zmian.

Po zebraniu wstępnych informacji możemy stworzyć obraz pracy, jaką będziemy mieli do wykonania. Musimy dalej ustalić cele do osiągnięcia i działania do podjęcia, by cele te zrealizować. Możemy stworzyć, np. tabelę, w której będziemy wpisywać zrealizowane czynności, cele i uzyskane wyniki. Za pomocą tego narzędzia będziemy mogli monitorować swoje działania i ustalać, które zakończyły się sukcesem, a które nie.

Po zapoznaniu się z zaletami tabeli, w której będziemy odnotowywać działania i założone cele, powinniśmy określić czas potrzebny do wprowadzenia zmian i okres, w którym mogą pojawić się pierwsze efekty. Czas realizacji projektu SEO oparty jest na szacunkach i faktach empirycznych. Mamy komplet informacji umożliwiających stworzenie strategicznego planu SEO. SEO i marketing internetowy są pojęciami, które powinny być zawsze brane pod uwagę i łączone ze sobą. Aby kampania SEO była zakończona sukcesem, musimy poznać cel odwiedzających oraz i potrzeby poprzez analizę rynku. Warto uruchomić także SEM jak i kampanie PPC (pay per click).

Analiza wewnętrzna

Następną fazą do uwzględnienia w modelu SEO i SEM, to poprawa indeksowania witryny poprzez oddziaływanie na czynniki takie jak: banery, kod HTML, modyfikacje struktury witryny. Są to optymalizacje on page (on site). Prawidłowe wykorzystywanie linków, wykorzystanie dynamicznych URL-i, czy dobra struktura nawigacji, to elementy które działają na korzyść indeksowania witryny.

Analiza zewnętrzna

Analiza zewnętrzna off page (off site) umożliwia utrzymanie trwałego indeksowania i wymaga dużo czasu. Czynniki oddziałujące na off page, to np. link popularity, popularność wynikająca z jakości i ilości linków zewnętrznych, czy link building. Zadaniem specjalisty SEO jest reklamować witrynę na forach, blogach oraz w sieciach społecznościowych.

Kampania SEM

Kampania SEM jest konieczna dla uzyskania optymalizacji zewnętrznej. Jeśli kierujemy się do licznych kanałów, większe będzie prawdopodobieństwo otrzymania feedbacku. Aktywność w Social Media, uruchamianie kampanii marketingu e-mailowego to działania uzupełniające proces widzialności firmy. Wiąże się z tym również Social Media Optimization (SMO), które polega na tworzeniu i publikacji specjalistycznych treści przy użyciu słów kluczowych.

Analiza i wyniki

Końcowa faza, w której powinniśmy przystąpić do analizowania otrzymanych informacji, kontrolować działania i sprawdzić, gdzie osiągnęliśmy cel, a gdzie nie. Możemy jeszcze raz wykorzystać model SEO i SEM, aby poprawić niedociągnięcia. Ważna jest także analiza odwiedzających witrynę, czas przebywania na niej czy narodowość. Są to czynniki wynikające z pracy analityka sieci. Jeśli zostały podjęte działania marketingowe, powinny być one kontrolowane, aby otrzymać informacje zwrotne na temat wykonanych działań. Jeśli na przykład uczestniczyliśmy w wymianie banerów, musimy wiedzieć ile kliknięć otrzymaliśmy i kiedy.

SEO i marketing inbound

Nowe reguły pozycjonowania już nie opierają się na „suchym” pozycjonowaniu słowa kluczowego w SERP-ie, lecz na szeregu działań, np. płatnych. Marketing inbound ma na celu doprowadzenie do tego, aby to użytkownik szukał firmy. Narzędzia marketingu tradycyjnego są mniej skuteczne i bardziej kosztowne.

Marketing inbound dąży do ścisłych relacji pomiędzy firmą i klientami, wiążąc się z nimi także w mediach społecznościowych. Posługując się marketingiem inbound, można poprawić współczynnik konwersji, ta metoda mieści w sobie wszystkie cechy umożliwiające poprawę widzialności i reputacji firmy.

Marketing inbound to m.in.:

  • SEO
  • e-mail
  • Blogging
  • Online Video
  • Forums
  • Social Bookmarking
  • Direct/Reffering Links
  • Document Sharing
  • Webinars
  • Social Networks
  • Research

Zdjęcia na stronie i fanpage’u As Computer Life zostały umieszczone legalnie z darmowego banku zdjęć: pixabay.

Tekst „Strategia i planowanie Strategii SEO i Social Media” opracowany został przez Adama Stopę w oparciu o źródła:

  1. „SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu” – Marco Maltraversi.
  2. Wikipedia
  3. „Zarządzanie Teoria i praktyka od podstaw” – Dariusz Jemielniak, Dominika Latusek.

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Content is protected !!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close