Optymalizacja stron on-site

Optymalizacja stron on-site

Analiza wewnętrzna

Poprzez analizę wewnętrzną rozumie się wszystkie czynności, które nazywamy inaczej optymalizacją strony internetowej. Czynniki brane pod uwagę i działania on site, to m.in.:

  • metadane i wykorzystanie schema.org,
  • linki i nawigacja po witrynie,
  • wykorzystanie heading tagów,
  • optymalizacja map sitemap.xml,
  • jakość treści,
  • prędkość wczytywania strony,
  • optymalizacja metatagów,
  • prawidłowa struktura HTML,
  • wybór nazwy domeny.

Wybór nazwy domeny

Jednym z najważniejszych działań i pierwszych kroków do wykonania po opracowaniu strategii SEO, jest wybór nazwy domeny i dostawcy usług internetowych. System DNS (domain name system) opiera się na strukturze służącej do rozróżniania nazw hostów w adresach IP i na odwrót, w której są defniniowane domeny wyższego rzędu TLD. Nazwa domeny składa się z rozszerzenia TLD, które wskazuje obszar geograficzny lub rodzaj kategorii, np. .pl dla Polski, .de dla Niemiec, .it dla Włoch, .com jednostkę komercyjną, .org organizacje.

Domeny dzielą się na cztery poziomy: ascomputerlife.eu, to domena drugiego rzędu. Pierwszy poziom to rozszerzenie, u mnie .eu. Trzeci poziom to poddomena.

Wybór domeny jest bardzo ważny, pierwszą rzeczą jest identyfikacja naszej działalności i dlatego nie możemy zapominać o zasadach, które łączą się z SEO.

Powiem teraz trochę o cybersquattingu, jest to sposób na zajmowaniu nazw domen słynnych osób, np. gwiazd, czy piosenkarzy, a także firm, aby potem je odsprzedać. Jest to oczywiście nielegalne, a prawnicy zajmują się tym problemem, wszczynając postępowania. Znanych jest wiele przypadków na korzyść marki lub sławnej osoby. Spory dotyczące domen globalnych są rozstrzygane przez „Uniform Domain Name Resolution Policy (UDRP) opracowanego przez Internet Corporation for Assigned Names and Numbers (ICANN)”. W niektórych krajach funkcjonuje ustawodawstwo uzupełniające prawo o znaku handlowych. Na przykład w USA funkcjonuje U.S. Anticybersquatting Consumer Protection Act (ACPA) z 29 listopada 1999 r.

20 czerwca 2011 roku wcześniej wspomniana organizacja ICANN uruchomiła proces umożliwiający posiadanie rozszerzeń domeny spersonalizowanych, np. z markami firmowymi.

Można zarejestrować domeny takie jak np.:

  • www.iphone.apple,
  • www.windows8.microsoft,
  • www.android.google.

Oczywiście proces rejestracji składa się najpierw z trzech faz i umożliwia ICANN-wi przeprowadzenie kontroli w każdym przypadku, a koszt rozpatrzenia wniosku i przyznania nowego TLD wynosi około 185 000 dolarów.

Jaka powinna być nazwa domeny

Strona ma lepszą widoczność w internecie niewątpliwie, gdy ma krótką i łatwą do zapamiętania nazwę. Nadmiernie długich nazw domeny nie można wprowadzić na plansze reklamowe czy na ogłoszenia PPC. Jeśli nazwa domeny wymaga dużej uwagi przy jej wpisywaniu ze względu na trudne, łatwe do pomylenia wyrazy, to na samym początku możemy stracić część naszej wartości marketingowej.

Najlepsza nazwa domeny, to domena składająca się z jednego, maksymalnie dwóch słów kluczowych. Nazwa ogólna, np. Art.com, jest łatwa do zapamiętania, możemy także łączyć wyrazy. Nazwa domeny powinna być unikalna i powinniśmy uniknąć pomylenia, na przykład z witrynami konkurentów. Nie możemy także naruszać praw autorskich czy patentów!

Jeśli nie uda nam się stworzyć domeny, która odnosi się do naszej firmy lub marki, którą chcemy zarejestrować, to możemy wykorzystać technikę backorderingu, pytając rejestratora, który dostarcza nam usługi internetowe, aby powiadomił nas kiedy domena będzie ponownie do dyspozycji.

Nazwa domeny powinna także odzwierciedlać rynek, na którym działa firma i zależy ona od rodzaju prowadzonej działalności. Najlepsze rozszerzenie, to rozszerzenie .com, chociaż istnieją też alternatywne, krajowe TLD. Zgodnie z zasadami właściwymi są także .edu oraz .gov. Domeny org. oraz .net reprezentują społeczność internetową, na której wyraża się opinie. Z usługami telekomunikacyjnymi wiążą się domeny .mobi oraz .tel.

Domena .biz przeznaczone jest wyłącznie dla społeczności przedsiębiorców, jednak jest ona wykorzystywana przez spamerów. Za najlepsze jednak uważa się domeny krajowe oraz .com dla zagranicy.

Istnieje także możliwość rejestracji tej samej domeny z różnymi rozszerzeniami.

Najlepiej posługiwać się TLD danego kraju – na przykład .PL dla Polski, .DE dla Niemiec, .IT dla Włoch, a także .EU lub .ASIA. Aby uniknąć, tego, że ktoś w przyszłości załatwi naszą nazwę domeny, możemy zarejestrować domenę z różnymi rozszerzeniami.

Jeśli rejestrujemy domenę typu geograficznego i używamy jej w językach napisanych w języku innym niż danego kraju, to nie jest to mile widziane przez wyszukiwarki.

Aspekty SEO przy wyborze domeny

Gdy wybieramy nazwę domeny dla celów związanych z SEO, to musimy rozważyć wiele czynników. Przedstawię teraz najlepsze rozwiązania, wyszukiwarki generalnie mają tendencję do nadawania znaczenia słowom kluczowym występującym w nazwie domeny.

Marka

Jeśli chodzi o SEO, to modne jest ostatnio wykorzystywanie łączników, inaczej kresek do tworzenie dobrych domen internetowych. Wyszukiwarki podnoszą znaczenie domen z połączonymi słowami kluczowymi. Na przykład jeśli zarejestrujemy witrynę energia-sloneczna.com to zaistnieją słowa kluczowe energia i słoneczna. Jednak w przypadku takiej domeny trudno jest wymówić takie połączenie słów i jest ona zbyt ogólna. Najlepiej wybrać taką domenę i jej nazwę by reprezentowała naszą spółkę bądź blog.

Rangowość

Jest to termin, który łączy strategie SEO, branding i marketing. Pożyteczna jest praktyka łączenia terminu ogólnego ze słowem kluczowym. Wystarczy wybrać słowo kluczowe, dodając po nim wyróżniający się element (np. SEOBook). Takie łączenie terminów ma w sobie wartość dla SEO, gdyż ludzie będą zmuszeni do wykorzystywania słów kluczowych bezpośrednio w linku. Z kolei wyszukiwarki wykorzystują wartości takich słów kluczowych w domenie dla celów klasyfikacji.

Ustalanie słów kluczowych

Gdy tworzymy pierwszy raz nazwę domenę, warto byśmy mieli w głowie co najmniej pięć słów kluczowych określających domenę, którą tworzymy. Jeśli chcemy stworzyć serwis instalacji paneli fotowoltaicznych, to możemy przygotować takie słowa kluczowe jak: panele fotowoltaiczne, energia odnawialna, energia słoneczna czy energia elektryczna.

Zdjęcia na stronie i fanpage’u As Computer Life zostały umieszczone legalnie z darmowego banku zdjęć: pixabay.

Tekst „Optymalizacja stron on-site” opracowany został przez Adama Stopę w oparciu o źródła:

  1. „SEO & SEM Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu” – Marco Maltraversi.
  2. http://wikipedia.org

Image by Gerd Altmann from Pixabay

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

error: Content is protected !!

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close