Lotnisko Nowy Jork JFK, John F. Kennedy International Airport, kod IATA: JFK, ICAO: KJFK, jest międzynarodowym lotniskiem położonym w Queens w Nowym Jorku w Stanach Zjednoczonych. Jest to główne lotnisko w Nowym Jorku, 21-pierwsze najbardziej zatłoczone na świecie. Obsługuje 62,5 miliona pasażerów rocznie. JFK jest położone 16 mil (26 kilometrów) na południowy-wschód od środkowego Manhattanu. Lotnisko posiada sześć terminali i cztery pasy startowe. Jest hubem dla linii lotniczych American Airlines, Delta Air Lines, a swoją główną bazę operacyjną ma JetBlue. W przeszłości JFK było hubem dla Pan American Airlines, Trans World Airlines, Eastern Airlines, National oraz Tower Air.
Historia JFK
John F. Kennedy International Airport był wcześniej znany pod nazwą Idlewild Airport, gdyż wcześniej na jego terenie znajdowało się pole golfowe Idlewild Beach. Został zbudowany, by odciążyć lotnisko La Guardia, które po roku 1939 było już przepełnione. Budowa zaczęła się w roku 1943 i na początku wydano około 60 milionów dolarów ze środków rządowych.
W roku 1943 projekt przekształcono w Major General Alexander E. Anderson Airport na cześć rezydenta Queens, który dowodził Federalizowaną Gwardią Narodową w południowych Stanach Zjednoczonych. W marcu 1948 roku zmieniono nazwę lotniska na Międzynarodowe Lotnisko w Nowym Jorku, Anderson Field.
Pierwszy lot odbył się 1 lipca 1948 roku, w ceremonii otwarcia brał udział prezydent USA Harry S. Truman. Zagraniczne linie lotnicze były zmuszone przenieść się na Idlewild (Anderson Field), ponieważ zarząd portu anulował zezwolenia dla nich na operacje z La Guardia.
Avro Canada C102 Jetliner był pierwszym lądującym odrzutowcem lądującym na Idlewild 16 kwietnia 1950 roku. Sud Aviation Caravelle był następnym lądującym 2 maja 1957 roku. Związek Radziecki wyraził zgodę na dwa loty Tupolewa Tu-104 przewożące dyplomatów do Nowego Jorku, jednak Zarząd Portu nie zgodził się, ponieważ Tu-104 był zbyt głośny.
24 grudnia 1963 zmieniono nazwę na John F. Kennedy International Airport, miesiąc i dwa dni po zabójstwie prezydenta USA Johna F. Kennedy’ego.
Władze portu planowały pierwotnie jeden terminal z 55 gate’ami, ale główne linie lotnicze nie zgodziły się, gdyż według nich terminal byłby za mały dla przyszłego ruchu lotniczego. Architekt Wallace Harrison opracował plan dla każdej większej linii lotniczej operującej z lotniska, by uzyskać przestrzeń do stworzenia własnego terminalu przez te linie lotnicze. Linie lotnicze zostały zachęcone dla konkurowania ze sobą o najlepszy projekt. Zmieniony plan zatwierdziły linie lotnicze w 1955 roku początkowo planowano siedem terminali. Pięć terminali dla linii lotniczych, tych najważniejszych, jeden wspólny dla trzech linii i jeden dla przylotów międzynarodowych. Pod koniec lat 60. XX wieku port lotniczy został zmodyfikowany w celu dostosowania go do wagi Boeinga 747.
Pierwszym terminalem otwartym w grudniu 1957 roku był International Arrivals Building dla przylotów międzynarodowych, został zaprojektowany przez Skidmore, Owings i Merrill. Terminal miał długość 700 metrów i był równoległy do pasa startowego 7R. Budynek został rozbudowany w 1970 roku, by pomieścić odrzutowce, jednak w latach 90. nie zapewniał wystarczającej przestrzeni dla punktów kontroli bezpieczeństwa i został rozebrany w roku 2000, a następnie zastąpiony Terminalem 4.
United Airlines i Delta Air Lines otworzyły Terminal 7 (później przemianowany na Terminal 9). Eastern Airlines otworzyły Terminal 1 w listopadzie 1959 roku, który został rozebrany w 1995 roku i zastąpiony obecnym Terminalem 1.
American Airlines otworzyło Terminal 8 w 1960 roku, który został zaprojektowany przez Kahna i Jacobsa. Później Terminal został rozebrany i zastąpiony obecnym Terminalem 8.
Pan American World Airways otworzyły Worldport (późniejszy Terminal 3) w 1960 roku zaprojektowany przez Tippetts-Abbett-McCarthy-Stratton. Miał duży, eliptyczny dach zawieszony na 32 zestawach promieniowych słupków i linek, wystawał 35m poza podstawę terminala, by przykryć przestrzeń ładunkową dla pasażerów. Był jednym z pierwszych terminali na świecie, w którym zastosowano rękawy jetways, które umożliwiały łatwe dojście z terminala do samolotu. Worldport został zburzony w 2013 roku.
Trans World Airlines otworzyło TWA Flight Center w 1962 roku, zaprojektowane przez Eero Saarinena. Gdy linie lotnicze TWA upadły w 2001 roku, terminal był pusty do 2005 roku, gdy linie lotnicze JetBlue Airways i władze portowe Nowego Jorku i New Jersey sfinansowały budowę nowego 26-bramkowego terminalu otaczającego budynek TWA Flight Center. Nowy Terminal 5 został otwarty 22 października 2008 roku i jest połączony z TWA Flight Center. TWA Flight Center zostało przekształcone w TWA Hotel.
Northwest Airlines, Braniff International i Northeast Airlines otworzyły wspólny terminal w listopadzie 1962 roku (obecnie jest to Terminal 2).
National Airlines otworzyły Sundrome (obecnie Terminal 6) w 1969 roku. Terminal został zaprojektowany przez I.M. Pei. W 2001 roku były plany przebudowania Sundrome i TWA Flight Center w Terminal United. Jednak Terminal 6 (Sundrome) był używany przez JetBlue od 2001 do 2008 roku, a następnie został zburzony po przeniesieniu się JetBlue do Terminala 5.
Nazwa lotniska John F. Kennedy International Airport pojawiła się 24 grudnia 1963 roku, miesiąc i dwa dni po zabójstwie prezydenta Johna F. Kennedy’ego, a kody lotniska IATA i ICAO zostały z powrotem przypisane do lotniska Indianola Municipal Airport w stanie Mississippi. W latach 1958-1959 linie lotnicze planowały rozpoczęcie lotów samolotów odrzutowych, a JFK stało się w tym czasie najbardziej ruchliwym lotniskiem w Nowym Jorku, gdyż La Guardia przyjęła samoloty odrzutowe dopiero w 1964 roku. W latach 60. lądowań i startów na JFK było więcej niż na LaGuardii i Newark! W latach 70. La Guardia i JFK miało mniej więcej równy ruch lotniczy. Newark zajmował pod tym względem trzecie miejsce. Od 22 listopada 1977 roku regularne transatlantyckie loty naddźwiękowe na JFK wykonywał samolot Concorde Air France oraz British Airways aż do 2003 roku.
W 1998 roku zaczęto budowę systemu transportu AirTrain JFK. Pierwotnie planowano otworzyć system w 2002 roku, jednak ze względu na opóźnienia w budowie i uszkodzeniem, oddano do użytku 17 grudnia 2003 roku. Sieć kolejowa łączy terminal lotniska z metrem w Nowym Jorku i Long Island Rail Road w Howard Beach i na Jamajce-USA.
Nowy Terminal 1 otwarty został 28 maja 1998 roku, natomiast Terminal 4, który został zbudowany za 1,4 miliarda dolarów otwarty został 24 maja 2001 roku. Terminal 5 linii lotniczych JetBlue obejmuje TWA Flight Center. Terminal 8 jest przeznaczony dla American Airlines. W 2008 roku podjęto decyzję o studium planistycznym o wartości 20 mln dolarów dotyczące przebudowy Terminali 2 i 3 dla Delta Air Lines.
Airbus A380 po raz pierwszy wzbił się w USA w powietrze właśnie na lotnisku JFK! To wydarzenie miało miejsce 19 marca 2007 roku. Airbus linii lotniczych Lufthansa o pojemności ponad 500 pasażerów został obsłużony w Terminalu 1. Natomiast pierwszy komercyjny, regularny lot miał miejsce linią Emirates z Nowego Jorku Terminal 4 do Dubaju.
Linie lotnicze, które latały na A380 w czasie ich użytkowania (obecnie A380 już są wycofywane z eksploatacji ze względu na wysokie koszty użytkowania oraz pandemię), to Singapore Airlines, Lufthansa, Korean Air, Asiana Airlines, Etihad Airways oraz Emirates.
8 grudnia 2015 roku na JFK przyleciał nowy Airbus A350 linii lotniczych Qatar Airways z Doha!
4 stycznia 2017 roku gubernator Nowego Jorku Andrew Cuomo ogłosił plan renowacji infrastruktury lotniska, którego koszt może wynieść nawet 10 miliardów dolarów! Oczekiwano wtedy, że lotnisko będzie obsługiwać 75 mln pasażerów rocznie w 2020 roku i 100 mln w 2050 roku, w porówaniu z 60 mln w momencie publikacji planu.
Tymczasem w 2018 roku JFK obsłużyło około 62 mln pasażerów, w 2019 roku 62,5 mln, a w 2020 roku ze względu na pandemię 75 mln raczej nie osiągnie. Planowano rozbudowę terminali, przebudowanie ramp autostradowych i zwiększenie liczby pasów na autostradzie Van Wyck Expressway, przebudowę stacji Jamaica z połączeniami z Long Island Rail Road i metrem w Nowym Jorku.
Z kolei w październiku 2018 roku ogłoszono szczegóły przebudowy obiektów pasażerskich i podejść na JFK. Mają powstać dwa zupełnie nowe terminale międzynarodowe. Jeden z terminali ma powstać za 7 mld dolarów i ma zastąpić terminale 1 i 2. Ma on być zbudowany w ramach partnerstwa z Munich Airport Group, Lufthansą, Air France, Korean Air i JAL Japan Airlines.
Drugi Terminal 6 ma kosztować 3 mld dolarów i ma zostać zbudowany przez konsorcjum obejmujące Jet Blue, RXR Realty, Vantage Airport Group znane jako JFK Millennium Partners i zastąpi Terminal 7 i połączy się z Terminalem 5. Terminal 8 z kolei miałby obsługiwać loty American Airlines i linie lotnicze z sojuszu lotniczego Oneworld.
Przeprojektowanie i przebudowa JFK obejmie także dodanie składów pociągów AirTrain. Cała przebudowa zaczęła się w 2020 roku, a cały projekt ma być ukończony w 2025 roku. 7 stycznia 2020 roku rozpoczęto przebudowę i ulepszenie Terminalu 8. Po zakończeniu przebudowy przeniosą się do niego linie lotnicze British Airways i Iberia.
Z kolei 11 lutego 2020 roku Zarząd Portu i gubernator Nowego Jorku wraz z Delta Air Lines ogłosili plan dodania szesnastu gate’ów krajowych do Terminala 4 o wartości 3,8 mld dolarów. Otwarcie w 2022 roku.
Hotele na JFK
TWA Hotel
Centrum lotów TWA Flight Center na lotnisku JFK zostało przekształcone w hotel pierwszej klasy. W centrum hotelu znajduje się kultowe centrum lotów TWA Eero Saarinen. Dwa skrzydła hotelowe zostały zaprojektowane w celu odzwierciedlenia charakterystycznego centrum lotów TWA, mieszczą się za zabytkowym budynkiem i zawierają 512 pokoi z widokiem na pasy startowe JFK.
TWA Hotel to:
- 50,000 metrów kwadratowych do spotkań i eventów dla 1600 gości
- Paris Cafe i The Sunken Lounge
- Przekształcony w cocktail lounge samolot Lockheed Constellation „Connie” L-1649A
- Największa siłownia hotelowa na świecie na 10,000 metrach kwadratowych
- Pokoje:
Howard Hughes Presidential Suite z widokiem na pas startowy
Eero Saarinen Presidential Suite z widokiem na terminal TWA
Executive Double Queen Suite z widokiem na pas startowy
Executive King Suite z widokiem na pas startowy
Executive King Suite
Deluxe Double Queen z widokiem na pas startowy
Deluxe Double Queen z widokiem na terminal TWA
Deluxe Double Queen
Deluxe King z widokiem na pas startowy
Deluxe King z widokiem na terminal TWA i inne.
Crowne Plaza JFK Airport New York City
Hotel zlokalizowany 1/4 mili od lotniska JFK. Znajdziesz w nim odpoczynek od jednego z najbardziej zatłoczonych lotnisk na świecie. Dojazd do lotniska z hotelu jest dostępny 24 godziny. Hotel oferuje prezydenckie apartamenty. Restauracja i salonik są dostępne od 6:00 rano do 1:00 w nocy. Usługa śniadaniowa jet dostępna do południa, ze względu na napięte harmonogramy podróżujących.
Comfort Inn & Suites
Lokalizacja hotelu zapewnia dostęp do lokalnych atrakcji oraz mnóstwo opcji na zakupy, restauracje czy rozrywkę. Hotel zapewnia bezpłatne Wi-Fi w pokoju, bezpłatne śniadanie z gorącą kawą. Hotel posiada także centrum fitness. Wśród udogodnień hotelu znajdziemy zestaw do parzenia kawy w pokoju, bezpłatne Wi-Fi, minilodówkę, czy telewizor z płaskim ekranem.
Radisson Hotel JFK Airport
Hotel Radisson JFK Airport położony jest 15 kilometrów na południowy-wschód od Times Square w stanie Queens, zapewnia bezpłatny transfer lotniskowy całodobowo, wypożyczenie samochodu, usługi concierge, bezpłatne Wi-Fi i centrum Fitness. Hotel posiada 385 pokoi, które zapewniają komfort i wygodę.
Radisson JFK Airport oferuje doskonałą lokalizację, pięć minut od lotniska JFK na spotkania biznesowe czy firmowe w salach konferencyjnych. Dla dodatkowych korzyści możliwa jest rezerwacja pokoju premium lub pokoju w klasie biznes.
Linie lotnicze działające na JFK
Z lotniska JFK działa 70 linii lotniczych. Wśród nich można znaleźć:
- Aer Lingus operujące z Terminala 5.
- Aeromexico operujące z Terminala 4.
- Aerofłot – Terminal 1
- Aerolineas Argentinas – Terminal 7
- Air China – Terminal 1
- Air Europa – Terminal 4
- Air France – Terminal 1
- Air Italy – Terminal 1
- Air India – Terminal 4
- Air Serbia – Terminal 4
- Air Senegal – Terminal 1
- Alaska Airlines – Terminal 7
- Alitalia – Terminal 1
- American Airlines – Terminal 8
- ANA (All Nippon Airways) – Terminal 7
- Asiana – Terminal 4
- Austrian Airlines – Terminal 1
- Avianca Brasil – Terminal 4
- Azerbaijan Airlines – Terminal 1
- British Airways – Terminal 7
- Brussels Airlines – Terminal 1
- Cape Air – Terminal 5
- Caribbean Airlines – Terminal 4
- Cathay Pacific – Terminal 8
- Cayman Airways – Terminal 1
- China Airlines – Terminal 4
- China Eastern – Terminal 1
- China Southern – Terminal 4
- Copa Airlines – Terminal 4
- Delta Air Lines – Terminale 2 i 4
- Egypt Air – Terminal 4
- El Al – Terminal 4
- Emirates – Terminal 4
- Ethiopian Airlines – Terminal 8
- Etihad Airways – Terminal 4
- Eurowings – Terminal 7
- EVA Air – Terminal 1
- Finnair – Terminal 8
- Hawaiian Airlines – Terminal 5
- Iberia – Terminal 7
- Icelandair – Terminal 7
- Interjet – Terminal 1
- Japan Airlines – Terminal 1
- JetBlue – Terminale 4 i 5
- Kenya Airways – Terminal 4
- KLM Royal Dutch Airlines – Terminal 4
- Korean Air – Terminal 1
- Kuwait Airways – Terminal 4
- LATAM – Terminal 4
- LOT – Terminal 7
- Lufthansa – Terminal 1
- Neos – Terminal 1
- Norwegian Air – Terminal 1
- Qatar Airways – Terminal 8
- Royal Air Maroc – Terminal 1
- Royal Jordanian – Terminal 8
- Saudi Arabian Airlines – Terminal 1
- Singapore Airlines – Terminal 4
- South African Airways – Terminal 4
- SWISS – Terminal 4
- TAP Portugal – Terminal 5
- Turkish Airlines – Terminal 1
- Ukraine International Airlines – Terminal 7
- Uzbekistan Airlines – Terminal 4
- Virgin Atlantic – Terminal 4
- Viva Aerobus – Terminal 1
- Volaris – Terminal 1
- WestJet – Terminal 4
- XiamenAir – Terminal 4
Połączenia lotnicze z JFK
- Aer Lingus do Dublina i Shannon,
- Aerofłot do Moskwy-Szeremietiewo,
- Aerolineas Argentinas sezonowo do Buenos Aires,
- Aeromexico do Mexico City, Aeromexico Connect do Monterrey,
- Air China do Pekinu,
- Air Europa do Madrytu,
- Air France do Paryża Charles-de-Gaulle i Paryża-Orly,
- Air India do Delhi,
- Air Serbia do Belgradu,
- Alaska Airlines do Los Angeles, Portland, San Francisco i Seattle/Tacoma,
- Alitalia do Mediolanu-Malpensa i Rzymu-Fiumicino,
- ANA do Tokio-Haneda i Tokio-Narita,
- American Airlines do Antiguy, Austin, Barcelony, na Bermudy, Bostonu, Buenos Aires, Charlotte, Chicago-O’Hare, Dallas/Fort Worth, Las Vegas, Londynu-Heathrow, Los Angeles, Madrytu, Miami, Mediolanu-Malpensa, Paryża Charles-de-Gaulle, San Diego, San Franciso, St. Maarten i inne,
- American Eagle do Baltimore, Bostonu, Cincinnati, Cleveland, Norfolk, Pittsburgha, Toronto-Pearson, Filadelfii i inne,
- Asiana Airlines do Seulu,
- Austrian Airlines do Wiednia,
- Azerbaijan Airlines do Baku,
- British Airways do Londynu-Gatwick i Londynu-Heathrow,
- Brussels Airlines do Brukseli,
- Caribbean Airlines do Kingston-Norman Manley, Georgetown-Cheddi Jagan, Montego Bay, Port of Spain, St. Vincent-Argyle, Tobago,
- Cathay Pacific do HongKongu,
- Cayman Airways do Grand Cayman,
- China Airlines do Tajpej-Tajwan,
- China Eastern Airlines do Szanghaju-Pudong,
- Copa Airlines do Panamy,
- Delta Air Lines do Akry, Amsterdamu, Atlanty, Austin, Barcelony, Bostonu, Brukseli, Cancun, Charlotte, Chicago-O’Hare, Denver, Detroit, Dublina, Frankfurtu, Houston-Intercontinental, Las Vegas, Lizbony, Londynu-Heathrow, Los Angeles, Madrytu, Mexico City, Miami, Mediolanu-Malpensa, Nashville, Nowego Orleanu, Paryża Charles-de-Gaulle, Rzymu-Fiumicino, St. Maarten, Seattle/Tacoma, Zurychu i inne,
- Delta Connection do Baltimore, Bostonu, Buffalo, Chicago-O’Hare, Cincinnati, Cleveland, Detroit, Pittsburgha, Portland, Richmond, Savannah, Toronto-Pearson, Waszyngton-Dulles, Waszyngton-National i inne,
- Egypt Air do Kairu,
- El Al do Tel-Awiwu,
- Emirates do Dubaju-International,
- Ethiopian Airlines do Abidżanu i Addis Adeby,
- Etihad Airways do Abu Zabi,
- EVA Air do Tajpej-Tajwan,
- Finnair do Helsinek,
- Hainan Airlines do Chengdu i Chongqing,
- Hawaiian Airlines do Honolulu,
- Iberia do Madrytu,
- Icelandair Reykjavik-Keflavik,
- Interjet do Mexico City i sezonowo do Cancun,
- Japan Airlines do Tokio-Haneda,
- JetBlue do Atlanty, Austin, na Bermudy, do Bostonu, Buffalo, Cancun, Charleston, Chicago-O’Hare, Dallas/Fort Worth, Denver, Detroit, Hawany, Houston-Intercontinental, Las Vegas, Los Angeles, Nowego Orleanu, Orlando, Port-au-Prince, Port of Spain, Puerto Plata, Punta Canty, na St. Maarten, do San Diego, Salt Lake City, Seattle/Tacoma, West Palm Beach i inne,
- KLM do Amsterdamu,
- Korean Air do Seulu.
Saloniki lotniskowe na JFK
Na lotnisku JFK znajdują się saloniki lotniskowe:
- Air France Lounge – Terminal 1, Gate 1
- Air India Lounge – Terminal 4, Gate A5
- Concorde Lounge – Terminal 7, Gate 1
- Delta Sky Club – Terminal 2
- Delta Sky Club Lounge – Terminal 4, Gate B32
- El Al King David Lounge, Terminal 4, czwarte piętro
- Emirates Lounge – Terminal 4, Gate A5
- Etihad Lounge, Terminal 4, czwarte piętro
- Lufthansa Lounge – Terminal 1
- SWISS Lounge – Terminal 4, czwarte piętro
- USO Center – Terminal 5
- Virgin Clubhouse – Terminal 4, Gate A5
Tekst w oparciu o źródła:
- Young, Marguerite (November 7, 1943). „New York City begins construction of mammoth airport”. The Miami News. NEA. p. 1C.
- Amon, Rhonda (May 13, 1998). „Major Airports Take Off”. Newsday.
- „IDLEWILD AIRPORT OFFICIALLY OPENED; Six Foreign Flag Carriers and Two Others Will Not Begin Operations for a Week”. The New York Times. July 1, 1948.
- „Aviation: Hub of the World”. Time Magazine. July 12, 1948.
- Benjamin, Philip (December 25, 1963). „Idlewild Is Rededicated as John F. Kennedy Airport”. The New York Times.
- Gordon, Alastair (2014). Naked Airport: A Cultural History of the World’s Most Revolutionary Structure. University of Chicago Press. ISBN978-1-4668-6911-0.
- Pearman, Hugh (2004). Airports: A Century of Architecture. Laurence King Publishing. ISBN978-1-85669-356-1. Retrieved August 30, 2015.
- Trans World Airlines Flight Center (now TWA Terminal A) at New York International Airport (PDF). Landmarks Preservation Commission (Report). July 14, 1994. Retrieved July 7, 2012.
- „Port Authority Prepares John F. Kennedy International Airport for Next Generation of Quieter, More-Efficient Aircraft” (Press release). Port Authority of New York and New Jersey. April 1, 2004. Retrieved March 6, 2010.
- „John F. Kennedy International Airport, United and Delta Airlines Building”. CardCow.com.
- „Bigger Than Grand Central”. Time Magazine. November 9, 1959. Retrieved July 7, 2012.
- twahotel.com
- Crowne Plaza JFK Airport
- Comfort Inn & Suites
- Radisson Hotel JFK Airport
- „Idlewild Skyline Gets an Addition; New Pan Am Terminal Looks Like Parasol to Motorists Approaching Airport”. The New York Times. ISSN0362-4331.
- Benjamin, Philip (December 25, 1963). „Idlewild Is Rededicated as John F. Kennedy Airport”. The New York Times.
- FAA Airport Master Record for IDL (Form 5010PDF). Federal Aviation Administration. Effective November 15, 2012.
- „Concorde”. GlobalSecurity.org.
- Stellin, Susan (December 14, 2003). „TRAVEL ADVISORY; A Train to the Plane, At Long Last”. The New York Times. ISSN0362-4331.
- „To & From JFK”. Port Authority of New York and New Jersey.
- „JFK Airport AirTrain”. Jfk-airport.net.
- Vogel, Carol (May 22, 1998). „Inside Art”. The New York Times.
- „New Terminal 4 Opens at JFK Airport – A Key Element in Port Authorit’s $10.3 Billion JFK Redevelopment Program” (Press release). Port Authority of New York and New Jersey. May 24, 2001.
- „Port Authority Takes Important Step in Overhaul of Domestic and International Gateways at Kennedy Airport” (Press release). Port Authority of New York and New Jersey. May 22, 2008.
- „Emirates A380 Lands at JFK New York”. Airwise News. Reuters. August 1, 2008.
- „Qatar’s Airbus A350 takes off for US”. The Himalayan Times. Himalayan News Service. December 9, 2015.
- Vincent, Barone (January 4, 2017). „Cuomo unveils plan to breathe new life into JFK airport”. am New York.
- Kirby, Jen (January 5, 2017). „New York City’s Second-Worst Airport Might Also Get an Upgrade”. Daily Intelligencer.
- „A Vision Plan for John F. Kennedy International Airport” (PDF). governor.ny.gov. Airport Advisory Panel; Government of New York. January 4, 2017.
- „Cuomo’s $13 Billion Solution to the Mess That Is J.F.K. Airport”. The New York Times. October 4, 2018.
- „New looks at JFK Airport’s forthcoming $13B overhaul”. Curbed NY.
- „Cuomo’s $13 Billion Solution to the Mess That Is J.F.K. Airport”. The New York Times. October 4, 2018.
- „New looks at JFK Airport’s forthcoming $13B overhaul”. Curbed NY.
- „Governor Cuomo Announces $13 Billion Plan to Transform JFK into a World-Class 21st Century Airport”. governor.ny.gov. Government of New York. October 4, 2018.
- Rivoli, Dan. „Kennedy Airport to get $13 billion renovation and two new terminals”. New York Daily News.
- „American Airlines and British Airways to start work on JFK Terminal 8”. Airport Technology. January 7, 2020.
- „JFK Airport’s Terminal 4 Set for $3.8B Transformation”. T4 JFK International Air Terminal. February 18, 2020.
- Parsons, Jim (February 17, 2020). „Just Approved $3.8B Terminal Expansion Adds to JFK Airport Upgrade”. www.enr.com.
- https://www.panynj.gov/port-authority/en/alerts/coronavirus-updates.html
Image by Roberto Bellasio from Pixabay