Jeśli chcesz monitorować swoje działania i jesteś częścią świata social media, to powinieneś zdefiniować dokładne cele, jakie chcesz osiągnąć. Te cele, to np. wzrost miesięcznej liczby wizyt na stronie czy zwiększenie wartości konwersji lub inne. Na podstawie jasnych, wytyczonych celów, zaplanujesz swoje działania w optymalizacji w mediach społecznościowych. Jeśli już masz konkretny cel, możesz spróbować zmierzyć rezultaty. Najbardziej oczywistym wskaźnikiem jest natężenie ruchu internautów. Jeśli liczba odwiedzin Twojej witryny rośnie, to znaczy, że podjęte wysiłki są skuteczne. Jednak nie można opierać się tylko na jednym wskaźniku, jak np. liczba odwiedzin witryny, możesz przyjrzeć się także innym elementom, by jeszcze lepiej określić skuteczność działań, które są podejmowane w kwestii optymalizacji w social media. Warto założyć bloga i śledzić, kto go czyta. Można to zrobić, np. za pomocą programów analitycznych lub śledzących. Jest także możliwość zaobserwowania, skąd pochodzą internauci.
Musisz także patrzeć i zwracać uwagę na to, jak często Twoja witryna jest dołączana do zakładek w serwisach społecznościowych, lub czy Twoja witryna jest umieszczana w social media. Policz także, ile osób zapisało się na Twoje kanały RSS. W wyszukiwarce, np. Google możesz dowiedzieć się, kto umieszcza linki do Twojej witryny. Możesz sprawdzić także, ile ludzi podłączyło się w twojej sieci znajomych, np. na profilu LinkedIn czy Facebook.
Pierwszym krokiem w zarządzaniu profilami w mediach społecznościowych, jest wybór odpowiedniej nazwy, która ma nas identyfikować, gdyż będzie się ona znajdowała w adresie URL. W nazwie powinniśmy umieścić nasza markę i ewentualnie słowa kluczowe, które są związane z naszą firmą. Nazwa musi identyfikować nas jednoznacznie. Gdy już zarejestrujemy się w sieci społecznościowej musimy przygotować odpowiednio nasz profil. By uniknąć ewentualnych kar, powinniśmy przygotować różnorodne opisy, by nie kopiować jednego opisu do wszystkich kanałów. Warto tworzyć profile podobne, ale nie jednakowe. LinkedIn przeznaczony jest dla firm i specjalistów, a Facebook jest siecią z różnymi rodzajami użytkowników. W niektórych sieciach społecznościowych jest możliwość utworzenia profilu zawodowego i wtedy trzeba starannie przygotować swoje CV. Jest możliwość także stworzenia podpisu, który będzie znajdował się na końcu postu i musi on zawierać słowa kluczowe oraz link na naszą witrynę.
Nieco trudniejszą częścią sieci społecznościowych jest nawiązywanie kontaktów i zarządzanie tymi, które nawiązujemy. Warto starannie dobierać swoich znajomych i nie wysyłać próśb o kontakt seriami, lecz rozmieścić je w czasie by nie otrzymać ewentualnej kary ze strony mediów społecznościowych. Jeśli otrzymamy spontaniczną prośbę o kontakt, to warto ją także dokładnie przeanalizować.
Personal branding i reputacja w mediach społecznościowych
Jeśli rzucimy się od razu z naszą marką i firmą w media społecznościowe, bez planu marketingowego, to może być to dla nas negatywne działanie. Wystarczy by jedna osoba napisała negatywny komentarz i informacja taka rozeszłaby się w mediach. Musimy cały czas monitorować kanały i reagować na negatywne komentarze, które mogłyby działać na szkodę naszej firmy. Ważne jest, by posiadać narzędzia do analizy ruchu i postępów w mediach społecznościowych. Aby monitorować swoją reputację w mediach społecznościowych, należy, np. w wyszukiwarce Google wpisać, np.: „nazwafirmy” twitter, lub skorzystać z narzędzi analitycznych, jak Google Analitycs lub ShinyStat. Istnieje także ciekawe narzędzie Zaba Search. Powstały nawet agencje, które zajmują się oczyszczaniem reputacji w Internecie.
Image by geralt from Pixabay
Artykuł stworzony przez Adama Stopęw oparciu o literaturę:
- „SEO – Biblia” – Jerri L. Ledford, wyd. Helion 2008.
- „Przewodnik dla zaawansowanych po Webmarketingu” – Marco Maltraversi, wyd. CeDeWu 2017.